Trendbook Łazienki 2023/2024 od Design/Biznes

www.designbiznes.pl Wy d a n i e s p e c j a l n e 1 ( 4 ) 2 0 2 3 Ł a z i e n k i 2 0 2 3 / 2 0 2 4

1 od redakcji W poszukiwaniu dobrostanu yjemy szybko, napędzani liczbą obowiązków i wciąż przyspieszającym biegiem codzienności. Wielu z nas cieszy się możliwością utrzymania tempa, inni odczuwają zmęczenie. Ta powtarzalność, a także wydarzenia ostatnich lat (wśród nich pandemia, wojna, „uwolnienie” sztucznej inteligencji) zmieniły jednak naszą optykę. Oto niezależnie od tego, jaki styl życia wybieramy i jak bardzo podatni jesteśmy na wpływy czynników zewnętrznych, coraz bardziej jesteśmy skłonni podejmować dialog z własnym „ja”. Bliżej mu się przyglądamy, pytamy o specyficzne potrzeby i co ważne – jesteśmy gotowi je spełniać. Obecny czas to zatem nie tylko czas życia w biegu. To także pora poszukiwań, których celem jest odnalezienie równowagi. Budowanie przestrzeni, w której jesteśmy w stanie szybko się zregenerować, tworzenie bezpiecznej przystani, gdzie możemy być sobą. Wydaje się, że jak nigdy dotąd zależy nam na naszym osobistym dobrostanie. I co ciekawe, miejscem, w którym szukamy go w pierwszej kolejności jest nasz dom. Tegoroczne wydanie Trendbooka Łazienki wyraźnie pokazuje tę tendencję. Wnętrza, w których żyjemy, mają rezonować z naszymi wewnętrznymi potrzebami. Mają stymulować nas kolorem, relaksować przyjemnymi fakturami, koić miękkością kształtów wyposażenia. Dom ma być przedłużeniem naszego „ja”. Miejscem, które przestało być fajne, ponieważ jest modne. Jest super, bo jest nasze i bliskie. Dla każdego ta bliskość może oznaczać zupełnie coś innego, ale ostatecznie prowadzi do jednego wspólnego wniosku, który w centrum stawia człowieka i jego wellbeing. Co ciekawe, dbanie o siebie wyraźnie przekłada się na dbałość o środowisko, którego jesteśmy przecież częścią. Jak zaawansowane są dziś pomysły na to, by oszczędzać wodę i energię w łazience, pokazuje projekt z naszej okładki. Trendbook Łazienki 2023/2024 to ponad 150 zdjęć, 20 tekstów i możliwość podpatrzenia, co w urządzaniu łazienki liczy się najbardziej. Życzymy sobie i Państwu, by okazał się prawdziwym źródłem inspiracji na drodze do projektowania wnętrz, w których będziemy odnajdywać swój potencjał. Marta Borowska redaktorka wydania Ż

2 Wydanie specjalne magazynu Design/Biznes 1 (4) 2023 Wydanie bezpłatne ISSN 2545-1057 Wydawca Est.Media Anna Raducha-Romanowicz ul. Leśna 25C, 15-559 Białystok www.estmedia.pl Redaktorka wydania Marta Borowska e-mail: marta@designbiznes.pl Projekt, skład i przygotowanie do druku: Piotr Urbański Reklama: reklama@designbiznes.pl Zdjęcie na okładce: Green Vision Beyond Water, copyright: Hansgrohe SE Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych, zastrzega sobie prawo redagowania i skracania tekstów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych reklam. Ł a z i e n k i 2 0 2 3 / 2 0 2 4 TRENDBOOK PRZYGOTOWALI: REDAKCJA Marta Borowska, redaktorka i współtwórczyni magazynu „Design/Biznes”. Od blisko 20 lat związana z branżą wyposażenia łazienek. Arkadiusz Kaczanowski, od 2009 roku dziennikarsko związany ze światemwnętrz, budynków i ludzi je tworzących. Anna Raducha-Romanowicz, od 2007 roku obserwuje to, co dzieje się w dziedzinie wyposażenia łazienek. WSPÓŁPRACA Wanda Modzelewska, dziennikarka, redaktorka, analityk trendów i specjalistka PR od 24 lat związana z branżą wyposażenia wnętrz. Urszula Tatur, dziennikarka i redaktorka od wielu lat specjalizująca się w tematyce wyposażenia wnętrz. 44 84 20 60

spis treści Megatrend 4. Powrót na Księżyc 6. Idealnie dopasowana Projekt z okładki 8. Radykalna reinterpretacja Łazienkowe trendy 2023/2024 12. Wszystko, wszędzie, naraz 20. Opowieść o kolorze 28. Pełne kształty 36. Ponad granicami 44. Znak rozpoznawczy 52. Eko na serio 60. #ColourStories 68. Be smart 76. Wschodnie SPA 84. Get your design 92. Perfect less 100. NewEmotions 108. Quiet luxury Projekt 120. Z widokiem na przyszłość 124. W sercu miejskiej dżungli spis treści 68 12 100 3

4 Megatrend Powrót naKsiężyc Mija pół wieku i jesteśmy blisko powrotu do miejsca, które zostawiliśmy po pierwszych, krótkich wizytach. Pasja odkrywania, ludzkie dążenie do poznawania nowych światów ożywa ponownie. Inspiruje projektantów, naszą codzienną wyobraźnię. Być może to wyraz potrzeby szukania jaśniejszych wizji przyszłości w obliczu końca świata (klimat, polityka, zasoby), jaki dotąd znaliśmy. Autor: Arkadiusz Kaczanowski 1 2

5 Megatrend 1 Widok Ziemi i Księżyca ze statku Artemis I – pierwszego od dekad statku załogowego, który okrążył naszego naturalnego satelitę. W 2023 zrobiliśmy, jako ludzkość, pierwszy krok by wrócić na Srebrny Glob. W ciągu kilku lat znowu tam wylądujemy. Jak będziemy patrzeć na siebie z takiej perspektywy? Fot. NASA 2 Wieczna więź. Wnętrze we włoskim Albosaggia zrealizowane przez Rinaldo Del Nero i Annę Barlascini razem z marką Ritmonio. Dwa pokoje, dwie formy, dwie koncepcje. Słońce, Ziemia. Różne materiały, odcienie i wrażenia – każde wyjątkowe i uzupełniające się. Fot. Marcello Mariana 3 Dywan Pluto Rug od Rug Society zainspirowany ( już oficjalnie nie-planetą) Plutonem. Jako wielbiciel tegoż, dywan taki bym chciał mieć 4 Kosmos w Mediolanie w 2022 roku. Lunar Lander to instalacja zaprojektowana przez EOOS Design w showroomie Laufen. Dzieło stawia pytania: w jaki sposób projektowanie może przyczynić się do uczynienia przyszłości bardziej zrównoważoną poprzez znalezienie rozwiązań zdolnych odpowiedzieć na potrzeby ludzi i szanujących przyrodę. Kosmiczny wyścig lat 60. XX wieku dał nam wiele wynalazków, które ułatwiły życie. Czy tak będzie tym razem? Lunar Lander to koncepcja stworzona przez EOOS Design we współpracy z Bristol Robotics Lab na Uniwersytecie Zachodniej Anglii oraz z firmą Laufen – w instalacji specjalne urządzenia mocz wykorzystywały jako podstawę do wytwarzania energii. To rozwinięcie koncepcji Save! opracowanej przez Eoos parę lat wcześniej. Fot. Cortiliphoto 5 Czy znowu damy się uwieść gwiezdnym podróżom? Kolejne seriale Star Trek wracają do telewizji po latach nieobecności. Popkultura ponownie lubi kosmos i będzie go coraz więcej w naszym życiu. Fot. The Smithsonian Institution 6 Takie kształty. Saturn & Moon – okrągłe grzejniki, które Peter Rankin zaprojektował dla Antrax 3 4 5 6

6 Megatrend Idealnie dopasowana Niewielka łazienka nie jest już przestrzenią, której winniśmy się wstydzić. Dziś dobrze urządzony mały metraż jest powodem do dumy. Postrzegamy go jako popis prawdziwej kreatywności, wynikającej z wyzwania, jakim jest właściwe rozmieszczenie wszystkich funkcji i zapewnienie użytkownikom komfortu. Małe inspiruje każdego – architektów, producentów, a w końcu nas samych, którzy w takich łazienkach czujemy się, jak część idealnie dopasowanej układanki. Autor: Marta Borowska 1 2 3 fot. Pexels

7 Megatrend 1 Ceramiczny stołek z kolekcji Liquid marki VitrA zaprojektowany przez Toma Dixona. Ma tylko 38 cm średnicy. Sprawdzi się idealnie w łazience, ale także w innych częściach domu 2 Roca proponuje wiele ze swoich misek WC w wersji compacto, czyli przeznaczonej właśnie do niewielkich łazienek. Miska z serii Ona ma jedynie 48 cm długości 3 Wanny typu ofuro uznać można jedynie za opcję dla fanów japońskiej tradycji kąpieli. Nic bardziej mylnego. To świetne rozwiązanie do wyposażenia niewielkiego metrażu. Nowy model Cuba od antoniolupi ma jedynie 125 cm długości i 70 cm głębokości. Aby korzystać wygodnie z wanny, w środku znajdziemy wyprofilowane, podwyższone siedzisko. Projekt: Mario Ferrarini 4 Wśród pomysłów, jakie na zagospodarowanie małej łazienki ma Kaldewei, jest wykorzystanie kabiny prysznicowej ze składanymi ściankami. Warunkiem jest wybór superpłaskiego brodzika – takiego jak Cayonoplan, idealnie zlicowanego z powierzchnią podłogi. W ten sposób nie rezygnujemy z komfortowej strefy kąpieli 5 Kolumna prysznicowa z kolekcji Axor One. Średnica deszczownicy – 28 cm i optymalna długość ramienia, na którym jest zawieszona, pozwalają na komfortową kąpiel nawet w niewielkiej kabinie. Projekt: Barber & Osgerby 6 Umywalka z kolekcji Trama NIC Design sama w sobie nie jest najmniejsza – ma 60 cm szerokości. Jednak dzięki przesunięciu osi misy, w specjalnie zaprojektowanej niecce udało się wygospodarować sporo miejsca na odstawienie niezbędnych akcesoriów bez konieczności montowania blatu 5 4 6

8 Radykalna reinterpretacja To był jeden z bardziej inspirujących projektów, które widzieliśmy w tym roku na ISH. Zaskoczył nas przemyślanymi w szczegółach rozwiązaniami technologicznymi, ale także designem. I nie był to po prostu nowy pomysł na podanie w inny sposób tej samej funkcji – w projekcie Green Vision stworzonymwspólnie przez Hansgrohe i studio PHOENIX wszystko uzasadnione było konkretną ideą. Ideą oszczędności wody i energii. Autor: marta Borowska

Projekt z okładki 90% mniej wody, 90% mniej energii, a tym samym 90% mniej emisji CO2 w łazience – taki rezultat po ponad dwóch latach wspólnej pracy udało się osiągnąć innowatorom z Hansgrohe i PHOENIX. Green Vision to pomysł na prawdopodobnie najbardziej zrównoważoną łazienkę świata, która praktycznie nie wymaga użycia wody. Zaproponowana koncepcja wykracza daleko poza znaną nam już trójkę: reduce-reuse-recycle. W zamyśle twórców chodzi o kolejne „re-”, ale tym razem jest to rethink. Oznacza ono radykalne przemyślenie koncepcji higieny osobistej, a także potrzeby odpoczynku umysłowego i fizycznego. Dwa bieguny W projekcie Green Vision niezwykle ważne pozostają kwestie takie, jak oszczędność zużycia wody i energii w łazience, a także odzyskiwanie wody. Z drugiej strony chodzi w nim również o perspektywę użytkownika. Bardzo często indywidualne potrzeby związane z wellnessowym odpoczynkiem w łazience pozostają w sprzeczności z rosnącą potrzebą oszczędzania wody. Dlatego twórcy projektu zaproponowali oddzielenie strefy higieny i strefy odnowy ciała. Green Vision składa się z dwóch przestrzeni: BASE, czyli innowacyjnej platformy do higieny osobistej i SPHERE – przestrzeni do odpoczynku fizycznego i umysłowego. Wspólny ekosystem Na platformie BASE znajdziemy prysznic o pojemności 10 litrów z wodą o neutralnym pH 5,5. Taki zabieg umożliwia kąpiel prak9

10 Projekt z okładki tycznie bez użycia szamponu czy żelu pod prysznic. Użytkownik zawsze wie, ile wody pozostało: im ciemniejsze światło w prysznicu nad głową, tym bliższy jest osiągnięciu limitu. Woda z prysznica jest zbierana i wykorzystywana do spłukiwania toalety. Umywalka, a raczej wizjonerska stacja mycia się, posiada trzy rodzaje strumienia: niepodgrzewany w formie rozproszonej mgiełki do mycia rąk i twarzy (tylko 0,4 l/min), podgrzewany o stałej temperaturze 38°C (1,6 l/min) i niepodgrzewany jednostrumieniowy. Wybrany rodzaj strumienia uruchamia się przez dotknięcie czujnika na zawieszonym nad misą umywalki łuku. Wypływ wody automatycznie zatrzymuje się, gdy zabieramy ręce spod dyszy. Znajdująca się na platformie toaleta posiada możliwość oddzielania moczu od cząstek stałych, co ogranicza liczbę spłukiwań. Dzięki posiadanej funkcji bidetu nie wymaga ponadto używania papieru toaletowego, co znacząco przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2. W przestrzeni SPHERE dominuje fotel z elastyczną kopułą. Wystarczy wygodnie się położyć i opuścić wieko. Poprzez współdziałanie światła, dźwięków i ciepłej pary wodnej nasączonej olejkami eterycznymi, możliwa jest głęboka relaksacja. Wszystko przy minimalnym zużyciu wody i energii, a co za tym idzie, mniejszej emisji CO2. Projekt na miarę czasów Green Vision to studium koncepcyjne, które ma potencjał stać się rzeczywistością. W marcu tego roku zaprezentowane zostało podczas New York Water Week. Techniczne innowacje poszczególnych modułów są już wdrażane w produktach Axor i hansgrohe. Inne elementy pozostają fikcją – głównie z powodu istniejących przepisów prawnych. Miejmy jednak nadzieję, że z rozwiązań dostępnych w ramach projektu Green Vision już niedługo będziemy mogli korzystać z wyboru, a nie z konieczności. n Fot. Hansgrohe SE

Prostota form w połączeniu z miękkimi, zaokrąglonymi liniami – baterie z kolekcji Flusso FDESIGN

13 Trend: Wszystko, wszędzie, naraz Patron: FDESIGN Korzystanie z kompleksowych ofert ma mnóstwo zalet zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Oszczędność czasu, eliminacja ryzyka pomyłek i błędów, lepsza logistyka dostaw, prostota projektowania i montażu. Systemowe rozwiązania, kompaktowe, wielofunkcyjne produkty, a nawet dodatkowe usługi – żyjemy w czasach pakietów, komplementarności i braku czasu. Operator telefonii komórkowej sprzedaje nam abonament na telefon, internet i telewizję. Delikatesy zestaw produktów niezbędnych do przygotowania risotto. Hotel zabiegi spa, ubrania, pamiątki i kosmetyki, a deweloper mieszkania pod klucz. Żyjemy szybko, nie mamy czasu na kolejne umowy, na bieganie po sklepach, na przepychanki z ekipą budowlaną. Desperacko chcemy, żeby ktoś uprościł nam życie i oddał stracony czas. Niedawno zwróciła naszą uwagę reklama promująca ofertę przystosowania łazienek do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. Firma oferowała nie tylko dopasowane rozmiarami prysznice i brodziki, które mogą zastąpić niewygodne dla seniorów czy osób o ograniczonej sprawności wanny we wszelkich standardowych wymiarach, ale także proponowała w pakiecie szybki montaż. Z uznaniem pomyśleliśmy o tej propozycji, odpowiadającej na problemy całkiem pokaźnej grupy klientów. Trzeba bowiem przyznać, że nawet najprostszy remont łazienki lub jej urządzanie to dość stresująca operacja: zakłóca codzienne życie mieszkańców, jest hałaśliwy, brudzący i kosztowny. Jeśli mamy do tego dołożyć jeszcze dodatkowy stres związany z pomyłkami w zakupach czy pracach i ich konsekwencjami (kolejne koszty i opóźnienia), to rozumiemy dlaczego klienci wolą skorzystać z oferty, która gwarantuje uniknięcie tych wszystkich problemów i pułapek. A gdy mówimy o inwestycjach kontraktowych i pomnażamy te kwoty oraz czas przez liczbę pokoi czy pięter biurowca preferowanie kompleksowych ofert zupełnie już nie dziwi… Z jednej strony producenci poszerzają oferty właśnie po to, by ułatwić życie swoim klientom. Z drugiej – by sprzedać więcej, bo po co się ograniczać, kiedy zamiast samych baterii czy ceramiki można sprzedać klientom całe wyposażenie łazienki: systemy montażowe, meble, akcesoria? Może w przypadku łazienek jeszcze niezbyt duży wpływ na tym polu ma czynnik stylu życia i przywiązania do konkretnego brandu, którym tak umiejętnie grają marki modowe czy motoryzacyjne. Te poszerzają swoje oferty o linie dodatków, perfum, kosmetyków czy właśnie meble licząc na to, że wierni klienci otworzą chętnie swoje portfele. Ale skoro w ofercie Supreme można znaleźć stół do cymbergaja, cegłę i plecak, to dlaczego nie wannę? Skoro Diesel firmuje już swoją marką sofy, lampy i kuchnie to tylko patrzeć, jak trafi pod prysznic! Poszerzanie marek (czasem do granic zdrowego rozsądku) dotyczy zresztą nie tylko marek luksusowych, ale też popularnych, masowych, takich jak Zara, H&M, Reserved, Medicine czy Tchibo. I to akurat już teraz znajduje swoje odbicie w łazienkowym świecie. Dokąd zaprowadzi nas ta droga? Być może łazienkowe brandy też stworzą swoje linie dodatków, kosmetyków lub zgoła całe wellnessowe imperia na wzór popularnego w USA Goop. Może zobaczymy zaskakujące cross brandingi z Yope, Instytutem Ireny Eris, Resibo czy Białym Jeleniem. Ale przede wszystkim łazienka w jednym pakiecie będzie już obowiązującym standardem. n

14 Wszystko, wszędzie, naraz Kiedy liczy się czas Liliana Kaczmarczyk, Kierownik ds. Marketingu Komunikacyjnego Grupy FERRO W dzisiejszych czasach, bardzo liczy się właśnie czas, także ten, który chcemy poświęcić na remonty i urządzanie wnętrz, w tym tych najbardziej wymagających – łazienek. Zależy nam by zarówno wykańczanie, jak i aranżacja pomieszczeń przebiegały sprawnie i bezstresowo. Poszukujemy więc nie tylko wysokiej klasy fachowców, ale przede wszystkim wybieramy produkty, które będą nam służyły przez lata. Mają być one funkcjonalne, ale i eleganckie, zgodne z najnowszymi trendami we wzornictwie, czyli po prostu modne. Bez względu na to, jaki styl aranżacji wybierzemy, poszczególne elementy wyposażenia powinny współgrać ze sobą pod względem estetycznym. W łazienkach prawdziwą kropką nad „i” są akcesoria i armatura. To one nadają szyk i podkreślają charakter wnętrza. Dlatego najkorzystniej jest wybierać baterie oraz natryski z oferty jednego producenta, który proponuje serie pozwalające na kompleksowe wyposażenie tego, jakże ważnego z punktu widzenia każdego domownika, pomieszczenia. Zyskamy wówczas pewność, że produkty będą pasować do siebie idealnie pod względem kształtu i kolorystyki. W ofercie marki FDESIGN znajdziemy kilka atrakcyjnych wzorniczo kolekcji doskonale współgrających z różnymi stylami aranżacji. Warto dodać, że niektóre z nich zawierają zarówno armaturę, jak i akcesoria łazienkowe. Bez trudu zatem do baterii czy natrysku dobierzemy również odpowiednie dodatki, takie jak wieszaki, dozowniki do mydła, mydelniczki czy półki. Musimy zwrócić również uwagę na praktyczną stronę wyposażenia. Chcemy, by było ono wygodne w użyciu, zapewniało komfortową pielęgnację, gwarantowało bezpieczne i długie użytkowanie. Współczesne baterie i natryski są także kompaktowe. Posiadają szereg funkcji, takich, jak np. kilka rodzajów strumienia, komponenty gwarantujące oszczędzanie wody, a tym samym ograniczenie domowych kosztów, możliwość ukrycia w ścianie elementów podłączeniowych, system ułatwiający czyszczenie z kamienia wapiennego i wiele innych. W jednym natrysku czy baterii możemy więc mieć wiele ważnych dla nas i naszej wygody rozwiązań. Jeśli zatem chcemy, by hasło „Wszystko, wszędzie, naraz” znalazło odzwierciedlenie w urządzaniu naszej łazienki, sprawdźmy oferty producentów proponujących bogate, wieloelementowe kolekcje. ↓ ↓ Intrygująca kolorystyka i smukła sylwetka to cechy wyróżniające baterie z kolekcji Ardesia FDESIGN

15 ↑ ↑ Gwarancja udanej aranżacji łazienkowej to idealne dopasowanie wszystkich elementów z oferty FDESIGN – baterie Meandro, głowica deszczowni z ramieniem Inula, rączka natryskowa Mito i wieszak Meri ← ← Perfekcja w dopracowaniu detali to cecha rozpoznawcza baterii z kolekcji Zaffiro FDESIGN. Armaturze towarzyszy rączka natryskowa Anima Quadro

16 Wszystko, wszędzie, naraz ← ← Hook marki CEA gwarantuje odbiór wody nawet na zewnątrz. Umywalka z baterią połączone tu zostały z funkcjonalnym systemem przeznaczonym do przechowywania lub naprawy roweru. Projekt: Parisotto + Formenton i Natalino Malasorti → → Niezwykle przyjemna wizualnie kolekcja Sartus od Novello. Te meble pozwalają na skonstruowanie nawet najbardziej wymagającej łazienkowej zabudowy. Projekt: Stefano Cavazzana → → Elita pomaga skompletować niemal w pełni wyposażoną strefę umywalki. Oprócz mebli, znajdziemy w jej ofercie blaty, umywalki, uchwyty i nogi do szafek, a także lustra. Meble z kolekcji Legacy i lustro Sharon Tri ← ← Propozycja marki Roca – toaleta Hydro In-Tank® ze zbiornikiem w ceramicznych ściankach misy. Nie wymaga zastosowania stelaża podtynkowego

17 Wszystko, wszędzie, naraz ↑ ↑ Nowości z kolekcji Tra le Righe od antoniolupi to m.in. kanapy i łóżka. Projekt: Gumdesign ← ← Gessi proponuje nam idealny dobór takich elementów, jak armatura, odpływ liniowy czy okucia do kabiny prysznicowej

18 Wszystko, wszędzie, naraz ↑ ↑ Agape oprócz wanien, umywalek czy armatury proponuje dopasowane stylistycznie elementy wyposażenia takie jak stołki czy leżanki przeznaczone do łazienki. Randez-vous, projekt: Marco Carini → → Baterie z kolekcji Grohe Eurosmart pasują idealnie z umywalkami z linii Grohe BauEdge ← ← Kolekcja Qatego Duravit inspirowana jest formą wygładzonych przez wodę kamieni. Opiera się na naturalnych materiałach, takich jak drewno, ceramika i kamień naturalny. W jej składzie znajdziemy m.in. umywalki, konsole, szafki, miski WC oraz wanny. Projekt: Studio F. A. Porsche

19 Wszystko, wszędzie, naraz → → Modułowa kolekcja Mood od marki Devo to zestaw oryginalnych, minimalistycznych w odbiorze mebli zarówno do małych, jak i większych łazienek. W kolekcji oprócz szafek znajdują się także umywalki, lustra, akcesoria i elementy takie, jak stołek czy drabinka. Projekt: Grynasz Studio ↓ ↓ Hansgrohe uzupełnia i rozszerza swoją ofertę o meble i ceramikę. Teraz jest w stanie zaproponować swoim klientom praktycznie kompletny projekt łazienki

Kolekcja OMNIRES OVO M+

21 Trend: Opowieść okolorze Patron: Omnires Nasza świadomość ekologiczna i konsumencka stale wzrasta. Dlatego coraz częściej sięgamy po meble, dodatki czy dekoracje z charakterem – takie, które opowiadają jakąś historię. Lubimy przedmioty unikatowe, jednocześnie trwałe, jakościowe i dające poczucie bezpieczeństwa. Nie boimy się kolorów i wprowadzamy je do naszych wnętrz. W ten sposób stają się one zapisem naszego życia i wspomnień. Przeszłość zawsze kojarzy nam się z czymś lepszym – chwilami, w których czuliśmy się bezpiecznie, przedmiotami, które przetrwały próbę czasu. Dlatego w trudnych momentach wracamy do przeszłości, która wzbudza w nas nostalgię i tęsknotę za czasami, gdy cieszyliśmy się życiem, czerpaliśmy radość z każdego aspektu rzeczywistości. Nasze dążenie do uzyskania połączenia z przeszłością jest szczególnie silne, gdy szukamy pewności i stabilności w burzliwych czasach. Smaki dzieciństwa, pobrzmiewające w naszej głowie nieśmiertelne przeboje, a także obdarzone duszą i opowiadające własną historię rzeczy sprawiają, że po prostu czujemy się lepiej. Dotyczy to także aranżacji wnętrz mieszkaniowych, gdzie pragniemy czuć się pewnie i bezpiecznie. Dlatego chętnie wracamy do przeszłości inspirując się w ich urządzaniu stylistyką barwnych lat 80. XX wieku. Rosnąca popularność tego stylu wyrasta jednak nie tylko z chęci zaspakajania podstawowych potrzeb natury psychologicznej. Ma ona także związek ze wzrostem świadomości ekologicznej i konsumenckiej. W ostatnim czasie znacząco zmieniły się nasze preferencje zakupowe i mechanizmy dokonywania wyborów. Zmiany klimatyczne, narastające problemy środowiskowe i konieczność dbania o to, by zostawić planetę przyszłym pokoleniom w lepszym stanie, mają znaczący wpływ na nasze preferencje zakupowe. Stąd coraz większym zainteresowaniem cieszą się produkty z drugiego obiegu, którym dajemy nowe życie. Powrót do stylu lat 80. ma do zaoferowania sporo ciekawych i funkcjonalnych rozwiązań, które doskonale oddają klimat minionych dekad, a jednocześnie pokazują zmiany, jakie zaszły na przestrzeni lat i sposób, w jaki współcześnie postrzegane są wnętrza. Chętnie wykorzystuje potencjał geometrycznych wzorów, czystych linii i organicznych kształtów. To styl, który kocha kontrasty wynikające z zastosowania mocno różniących się barw i faktur materiałów. Dobrze widoczne struktury, graficzne wzory czy nadruki bardzo często przybierają tutaj zdecydowane odcienie. Tworzą one śmiałe związki poprzez nieoczywiste zestawienia kolorystyczne. Ciemne zielenie i dojrzałe czerwienie łączą się tu z pastelowymi różami, oranżem czy żółcieniami wnosząc sporą dawkę energii i radości do wnętrz. Wyróżnia je przy tym udany mariaż dobrej jakości materiałów i funkcjonalnych rozwiązań, które pozostają jednak na drugim planie. Styl kojarzony z organicznymi formami, niesztampowymi zestawieniami materiałów i faktur, a przede wszystkim z mocnymi kontrastami kolorystycznymi, doskonale odnajduje się także w przestrzeniach łazienkowych. Geometryczne płytki tworzące barwne, pikselowe wręcz mozaiki na ścianach wydobywają moc i energię kolorów. Na tym tle równie mocno wyróżniają się zdecydowane barwy wyposażenia – meble, wanny i umywalki o prostych liniach i organicznych kształtach budujące kontrast z geometryczną formą płytek. Zabawę kolorem uzupełnia różnorodność tekstur i materiałów, podkreślając stylistyczny mix lat 80. To doskonałe miejsce, by wejść do gry o lepsze jutro. n

22 zaBawa kolorami Paulina Shacalis, Dyrektor Zarządzająca & Dyrektor Kreatywna OMNIRES Wnętrza coraz częściej są sposobem na wyrażenie siebie. Inspirację czerpiemy ze świata mody, do którego pewnym krokiem zawitały nasycone kolory. Ich zestawienia są kontrastowe i wyraziste, a paleta barw pełna życia i energii. Moda lubi powroty i sięganie do historii designu. Niepowtarzalne, pełne koloru wnętrza podkreślające indywidualność oraz element zabawy formą tworzyła już w latach 80. słynna włoska grupa Memphis. Jej awangardowe projekty pokazały, że urządzając wnętrze można kierować się wyobraźnią i tworzyć przestrzenie, które sprawiają radość. Ten oryginalny styl brawurowo łączył jaskrawe i pastelowe kolory z kontrastem czerni i bieli, eksperymentował z geometrią i różnorodnością tekstur i materiałów. Jak stworzyć łazienkę w tym stylu? Baw się kolorami. Swobodnie łącz neutralne barwy z kontrastowym wyposażeniem. Pomogą Ci w tym oryginalne, kolorowe wanny i umywalki z kolekcji OMNIRES OVO. Kolekcja ta powstała na zasadzie mix-and-match, przewidującej komponowanie dowolnych zestawów kolorystycznych. Stawiaj na geometrię, eksperymentuj z formą i teksturami, a do całości dobierz dekoracje o intrygujących kształtach. Tę wielokolorową aranżację zrównoważą symetria kompozycji i monochromatyczne dodatki. Taką równowagę może wnieść nowoczesna i minimalistyczna armatura łazienkowa z kolekcji OMNIRES Y i dobrane do niej stylistycznie akcesoria łazienkowe w wyrazistej, głębokiej czerni. Estetyka grupy Memphis wywarła szeroki wpływ na kulturę i bez wątpienia stanowi ona jeden z najbardziej wyrazistych nurtów w historii designu. Dziś coraz częściej powraca we współczesnych trendach wnętrzarskich, a jej obecna odsłona jest jednak bardziej wyważona i subtelna. Aranżacje cechuje większa powściągliwość, a nawet pewien minimalizm. Ta współczesna, wyrafinowana odsłona kultowego stylu zyskała miano New Memphis. ← ← Subtelna i prosta w formie kolekcja armatury OMNIRES Y, która oferuje aż 9 wariantów wykończeń, pozwoli zrównoważyć przestrzeń. Ten perfekcyjnie dopracowany wzór stworzony w duchu minimalizmu daje maksymalne możliwości aranżacyjne

23 Opowieść o kolorze ← ← Głęboki granat umywalki OMNIRES OVO M+ podkreśla charakter wnętrza, w którym nic nie jest przypadkowe, a kolor i forma są sposobem ekspresji. Powstały z zabawy geometrią kształt tworzą dwa przeciwległe półokręgi, a całość kompozycji została dopełniona baterią podtynkową z kolekcji OMNIRES Y w głębokiej czerni ↓ ↓ Współczesny styl Memphis łączy geometrię i organiczne nieregularne kształty. Przeważają łuki i zaokrąglenia. Bateria wannowa podtynkowa z kolekcji OMNIRES Y, symetryczna i oszczędna w formie, perfekcyjnie współgra z przyciągającą kolorem i kształtem wolnostojącą wanną OMNIRES OVO M+ w odcieniu terracotta

24 ← ← Zabawa skojarzeniami, zabawa kolorem – wieszak Cactus antoniolupi. Z przeznaczeniem nie tylko do łazienki. Projekt: Brian Sironi ↑ ↑ Płytki z kolekcji Retina Imola

Opowieść o kolorze ← ← Niebieska, antypoślizgowa powierzchnia prszynicowa Unic oraz umywalka Delia Zero od Acquabella → → Harmonijne połączenie formy i koloru – bateria Origini od Gessi ↓ ↓ Inspiracje stylistyką retro mogą być równie efektowne, kiedy zostaną połączone ze współczesnymi trendami. Umywalka i lustro Siwa Ceramica Cielo, projekt: Andrea Parisio i Giuseppe Pezzano

26 Opowieść o kolorze ↑ ↑ Płytki stworzone do budzenia kreatywności. Kolekcja Mattonelle Margherita od Mutina, projekt: Nathalie Du Pasquier / fot. Delfino Sisto Legnani → → Porcelanowa figurka Cra$y z kolekcji Jungle Mood od Villari. Projekt: Marcantonio

Opowieść o kolorze ↑ ↑ Emocje, pozytywna energia, humor – to wszystko przekazuje design foteli Kose marki Maiori. Projekt: Karim Rashid ← ← Stworzona przez Maję Ganszyniec i Studio Ganszyniec kolekcja płytek Neve Creative dla Ceramiki Paradyż łączy stylistykę lat 60. XX wieku ze współczesnym wzornictwem → → W tym roku IKEA także powróciła do znanych projektów nadając im np. nową kolorystykę – stolik Lövbacken

Umywalki w nowej odsłonie kolekcji Il Bagno Alessi marki Laufen zachowały swoje charakterystyczne bryły. Wybrane modele są jednak dużo trwalsze i lżejsze dzięki zastosowaniu ceramiki SaphirKeramik®

29 Trend: Pełnekształty Patron: Laufen Design już od kilku dobrych lat celebruje pełne kształty. Miękkie, obfite krągłości obiecują nam komfort i bezpieczeństwo, zapraszają by się przytulać. Zaokrąglone, płynne formy, najczęściej o organicznym charakterze, pojawiają się zazwyczaj solo: sofy, szezlongi, fotele, dekoracyjne naczynia, lampy i łazienkowa ceramika przykuwają wtedy całą uwagę. Mało który mebel zrobił w ostatnich latach większą karierę niż sofa Julep, którą szwedzki designer Jonas Wagell zaprojektował dla włoskiej marki Tacchini. Puszysta „fasolka”, której zaobloną formę podbija zazwyczaj tapicerka z milutkiego w dotyku weluru lub boucle, zdobi niezliczoną ilość współczesnych salonów. Nowy minimalizm nie chce być zimny, geometryczny, surowy. Chce być panaceum dla naszych skołatanych dusz, dla psyche nie nadążającego za serią dramatycznych wydarzeń w ostatnich latach. Stąd ciepłe kolory, złamane biele, zestawienia ton w ton, miękkie tkaniny. No i te objętości! Jakby rosnące na drożdżach, wylewające się z ram, niczym fotel Uni Stasa Litvinowa dla polskiej marki Nobonobo. O „przytulaśnym” charakterze takich mebli sporo mówi popularne określenie tego trendu – teddy sofas . Ich domowy, zapraszający charakter ma automatycznie przywodzić na myśl komfort i relaks – świetnie pasują zarówno do domowych, jak i na przykład do hotelowych wnętrz. W tym roku podczas targów w Mediolanie trend objętości i okrągłych kształtów nadal był bardzo widoczny, choćby w bajecznie kolorowych i wzorzystych pufach Marki Missoni Home, przypominających gigantyczne donuty. Kto woli oświetleniowe zabawy objętością w bardziej wyrafinowanym wydaniu, może poszukać inspiracji wśród szklanych i alabastrowych lamp polskiej marki Embassy lub wśród kolorowych świecących rzeźb Michała Krochowca. Nawet znany polski projektant, Oskar Zięta, chętnie łączy donutowe okrągłości z objętością – wystarczy spojrzeć na jego lustra Rondo, które powoli doganiają swoją popularnością ikoniczny już stołek Plopp. Na przykładzie Ronda właśnie widać jak silnie oddziałują przestrzenne formy – jeden taki element „robi” wnętrze, skupia na sobie uwagę. W łazienkach ten nowy minimalizm często opiera się na zestawieniu opływowej, organicznej ceramiki z nieco surowym, wyczyszczonym z detali wnętrzem. To wanny, umywalki i toalety grają tu główne role – podobnie jak sofy i fotele w salonach. Łagodne krzywizny i miękko falujące krawędzie zapraszają do zanurzenia się w kąpieli po ciężkim dniu. Gdy obserwujemy je z dystansu, wyglądają niczym kompozycja ceramicznych mis lub wazonów, wykonanych ręką rzemieślnika. Mogą mieć wydanie bardziej uładzone, zgeometryzowane, zupełnie jak naczynia Malwiny Konopackiej, albo bardziej organiczne, jak ręcznie lepione wazony Gropk. Oczywiście warto zapytać dlaczego akurat teraz doświadczamy tego zwrotu? Z jednej strony męczy nas rygor uporządkowanego, zmierzonego co do centymetra minimalizmu, srogie kąty proste i ostre krawędzie. Z drugiej potrzebujemy przedmiotów-przytulanek, z którymi jeszcze bardziej nawiązaliśmy relację podczas pandemicznej izolacji. Nie da się też pominąć aspektu pewnej pożądanej konkretności, materialności dającej nam oparcie w burzliwych czasach i pozwalającej uciec z iluzji cyfrowego świata. Lubimy poczuć nasze otoczenie. n

30 Ewolucja ikony łazienkowego designu Klaudia Bączek, Brand Communication & PR Coordinator Lubimy powroty do przedmiotów, które dobrze się nam kojarzą, bo jesteśmy przede wszystkim ludźmi i jesteśmy sentymentalni. Nierzadko nasze przywiązanie okazujemy w szczególności ikonom wzornictwa – takim jak Il Bagno Alessi. Czekaliśmy na tę premierę, która 20 lat temu zachwyciła świat, a przede wszystkim architektów. Stworzenie nowej wersji było jednak prawdziwym wyzwaniem. Z jednej strony jej autor, Stefano Giovannioni, chciał zachować charakter wyjątkowej serii, a z drugiej – dostosować ją do nowych technologii, trendów i oczekiwań rynku. Rewolucyjna ceramika SaphirKeramik® pozwoliła na zachowanie bryły umywalek, ale w lżejszej odsłonie. Cienkościenne modele naprawdę zachwycają. Ponadto nowe kolory i wykończenia wnoszą do kolekcji zupełnie inną jakość. Matowe wykończenia, takie jak: biel, czerń i caffe to absolutny trend. Świetnie wyglądają w połączeniu z meblami w kolorach: biały mat, terakota, ciemnobrązowy, fornir drewniany Noce Canaletto i z blatem z jasnej kamionki Calve Avorio oraz ciemnej – Marrone Naturale. Całość uzupełnia wanna w kolorze białym, białym macie i spektakularnym połączeniu bieli od wewnątrz z czarnym matowym od zewnątrz. Kolorystyka wszystkich elementów serii idealnie współgra z ich formą. Kolekcja zatrzymuje nas w zmysłowym świecie natury i pozwala doświadczać tego, czego szczególnie potrzeba nam w łazience – komfortu połączonego z głębokim relaksem. Pojawiają się tu delikatne w dotyku, zmysłowe powierzchnie i miękkie kształty, które tworzą wnętrza bezpieczne, bliskie ciału. Projekt Stefano Giovannioniego już od momentu swojej premiery w 2002 roku, zwracał uwagę odważnymi, wyjątkowo miękkimi liniami poszczególnych elementów oraz oryginalną koncepcją aranżacji łazienkowego wnętrza. Dzięki materiałom, takim jak SaphirKeramik® i Sentec®, dobrze znane kształty otrzymały jeszcze bardziej płynną i lekką formę. Z drugiej strony nowe technologie i materiały uwzględniają zrównoważone korzystanie z zasobów.

31 Pełne kształty ↓ ↓ Wyjątkowe zestawienie – umywalka i miska WC Il Bagno Alessi w czarnym macie oraz wolnostojąca wanna: czarna matowa od zewnątrz i biała od wewnątrz. Producent: Laufen ←→ Il Bagno Alessi Laufen określić można ponadczasowym archetypem, który dzięki inspiracjom zaczerpniętym wprost z natury, trudno przypisać do konkretnego stylu

32 Pełne kształty ↑ ↑ Ceramiczna umywalka Open marki Olympia Ceramica ← ← W takim fotelu można odpłynąć – fotel Uni marki Nobonobo tapicerowany tkaniną Agnello Dekomy. Projekt: Stas Litvinov

33 ← ← Kolekcja luster Arch od marki ex.t, które mogą być zintegrowane z umywalkami lub półkami. Projekt: Mut → → Seria Homey od Falper. Idealnym uzupełnieniem wysublimowanych kształtów wyposażenia jest delikatny kolor. Projekt: Simone Bonanni & Attila Veress ↓ ↓ Nowa kolekcja Ease od Inbani. Wyjątkowo miękkie, utrzymane w pastelowych barwach formy wanny i umywalek uzupełniono tu kamiennymi ławkami i postumentami

Kolekcja Liquid Toma Dixona dla VitrA swoją premierę miała już w zeszłym roku. Do tej pory pozostaje jednak godną naśladowania, jeśli chodzi o możliwość „zmiękczania” kształtówwyposażenia łazienki 34

35 Pełne kształty ↑ ↑ Dominację miękkich linii wyraźnie widać także w nowych projektach dodatków – wazony, tace i świeczniki z kamionki od H&M → → Organiczne formy i geometryczna precyzja – kolekcja b:me Burgbad. Projekt: Marcel Besau i Eva Marguerre ↓ ↓ Miękki, barwny puf z kolekcji Missoni Home ← ← Odrobinę surrealistyczna umywalka Spire+ to efekt współpracy marki Flaminia z projektantką Eleną Salmistraro

Spiek wielkoformatowy Abstract TRI-D Rust 123x320 cm, gr. 12 mm, kamień o niezwykle głębokim rudawym wybarwieniu. Nadaje wnętrzu oryginalny klimat, wykorzystany jako podświetlana okładzina ścienna, blat stołu lub stolika. Prod. Ceramika Paradyż

37 Trend: PONADGRANICAMI Patron: CERAMIKA PARADYŻ Ogranicza nas tylko wyobraźnia – dziś technologia pozwala prawie na wszystko. Możemy operować na niemal dowolnych kształtach i rozmiarach materiałów. Produkty przekraczają granice – mogą być stosowane w różnych wnętrzach, nie podlegają prostej klasyfikacji. Popularne hasło Sky is the limit przyświecało architektom-urbanistom, gdy powstawały pierwsze drapacze chmur. Otworzyły one drogę do nowoczesnego projektowania i stworzyły podwaliny koncepcji współczesnych metropolii. Dziś, dzięki nowoczesnym technologiom produkcji materiałów budowlanych, nabiera ono zupełnie nowego znaczenia. Tym samym śmiało wkracza także na obszar aranżacji wnętrz, zacierając granice nie tylko między utartymi podziałami stylistycznymi dla poszczególnych pomieszczeń, ale też między wnętrzami a ich otoczeniem. Stąd wystrój współczesnych łazienek niczym nie odbiega od salonowych aranżacji, a przestrzeń wokół domu stanowi kontynuację tego, co odnajdziemy w środku. Kluczem do tego jest nowoczesna technologia produkcji, otwierająca nowe drzwi przed producentami materiałów i wyposażenia wnętrz, a co za tym idzie architektami. Wykraczając poza dotychczasową podstawową automatyzację, inteligentne fabryki integrują technologię z każdą częścią procesu produkcyjnego, dostarczając na rynek innowacyjne produkty doskonałe nie tylko pod względem jakości, ale też proekologiczne. Są one bowiem w stanie kontrolować powstający wyrób na każdym etapie cyklu jego życia – od projektu, po recykling. Minimalizują także ilość odpadów i zużycie zasobów naturalnych. Producenci z branży wyposażenia wnętrz także dążą do połączenia zaawansowanej technologii z dobrym wzornictwem, aby kreowana przez architektów przestrzeń kojarzyła się z harmonią, pięknem i luksusem. Dostarczają na rynek funkcjonalne materiały i produkty, które nie tylko spełniają swoją rolę, ale także zapewniają użytkownikom szereg estetycznych i sensualnych wrażeń na każdym poziomie odbioru wnętrza. Tak, by przy minimum formy uzyskać maksimum przekazu. Stąd dużą popularnością cieszą się innowacyjne tworzywa sztuczne, które z powodzeniem zastępują stosowane dotychczas tradycyjne materiały takie jak drewno czy kamień. Wszędzie tam, gdzie istotna jest swoboda projektowania, sprawdzają się różnego rodzaju materiały kompozytowe pochodzące z recyklingu. Są one przyjazne dla środowiska, a jednocześnie zapewniają wysoką jakość i trwałość. Do nich zalicza się spieki kwarcowe, czyli tzw. gres wielkoformatowy. Ten innowacyjny materiał, który śmiało może konkurować z naturalnym kamieniem, zmienił oblicze przemysłu budowlanego i projektowania wnętrz. Dzięki specjalistycznemu procesowi obróbki spieki kwarcowe są niezwykle twarde i odporne na ścieranie, a przy tym lekkie i wytrzymałe. Ich wyjątkowe cechy oraz imponujące rozmiary dają architektom i projektantom nieograniczone możliwości kreowania funkcjonalnych i estetycznych przestrzeni, śmiało wychodzących poza dotychczasowe ograniczenia wynikające z właściwości tradycyjnych materiałów. Dotyczy to nie tylko wnętrz mieszkaniowych, w których spieki kwarcowe znajdują szereg praktycznych i dekoracyjnych rozwiązań, ale też przestrzeni użyteczności publicznej. Dworce, lotniska, centra handlowe, hotele czy restauracje to nowe pole do popisu w tworzeniu autorskich projektów koncepcji wystroju przestrzeni. Ogranicza nas już tylko wyobraźnia. n

38 Ogranicza nas tylko wyobraźnia Aldona Chudzicka, dyrektor ds. rozwoju produktu, Ceramika Paradyż Ceramika Paradyż nieustannie rozwija swoje portfolio o nowe produkty, nowe linie produktowe, zgodnie z najnowszymi światowymi trendami. Jako pierwsi w Polsce rozpoczęliśmy produkcję spieków wielkoformatowych w imponujących formatach 123x320 i 160x320 cm o grubościach 12 mm i 20 mm. Zmierzyliśmy się z najnowszą, niesamowicie trudną technologią zdobienia w masie, żyłą przebiegającą „na wskroś” oraz drukiem crossover. W ten sposób nieustannie przekraczamy granice, przez co dajemy klientowi nieograniczone możliwości projektowe i estetyczne. Spieki wielkoformatowe TRI-D mają niezwykle szerokie zastosowanie: blaty kuchenne, wyspy kuchenne, blaty łazienkowe, stoły, umywalki, schody, kominki, parapety, donice… i wszystko to, co podpowie nam wyobraźnia. Produkty posiadają przy tym bardzo wysokie parametry techniczne, są wytrzymałe i trwałe, bezpieczne w kontakcie z żywnością, łatwe w utrzymaniu czystości, odporne na działanie chemii, UV oraz wysokie czy niskie temperatury. Oprócz niewątpliwe świetnych parametrów użytecznych proponujemy design na najwyższym poziomie, a rodzaj powierzchni produktów jest precyzyjnie dobrany do oferowanych typologii: calacatta: Horizon TRI-D Gold, Passion TRI-D White, pulpis: Ritual Taupe TRI-D, Ritual Grey TRI-D, onyks: Invisible White TRI-D, trawertyn: Infinity TRI-D Crema, cement: Authority TRI-D Grey, Authority TRI-D Beige, marquinia: Desire TRI-D Black, saint laurent: Pleasure TRI-D Brown, essential roots: Visioner TRI-D Grey, monokolor: Imperial TRI-D Grey, Imperial TRI-D Black, kamienie o intensywnych kolorach: Abstract TRI-D Green, Abstract TRI-D Rust, Perolla TRI-D Green. Warto zaznaczyć, że Set TRI-D w wielu pozycjach jest kompatybilny z serią wzorów Monumental (formaty: 60x120, 120x120 oraz 120x280 cm), a w wybranych wzorach uzupełniony o płyty tarasowe. Niewątpliwie spiek wielkoformatowy TRI-D to multiprodukt o wszechstronnym zastosowaniu, przez co staje się wymarzonym materiałem do stworzenia wyjątkowej przestrzeni każdego domu.

39 PONAD GRANICAMI ↓ ↓ Spiek wielkoformatowy Ritual TRI-D Taupe 123x320 cm, gr. 12 mm i 20 mm z żyłą na wskroś, szlachetny pulpis o delikatnym rysunku i wyrafinowanej kolorystyce. Użyty jako blat wyspy kuchennej, blat kuchenny oraz zlew kuchenny. Prod. Ceramika Paradyż ← ← Spiek wielkoformatowy Passion TRI-D White 123x320 cm, gr. 12 mm i 20 mm z żyłą na wskroś. Piękna wyrazista calacatta z użyleniem w kolorze gold, zastosowana jako parapet, umywalki łazienkowe oraz półeczka na akcesoria toaletowe. Prod. Ceramika Paradyż → → Spiek wielkoformatowy Infinity TRI-D Crema 123x320 cm, gr. 12 mm, ponadczasowy trawertyn o pięknej, satynowej powierzchni z delikatnymi połyskującymi wgłębieniami. Zastosowany jako podświetlana okładzina ścienna oraz szafki nocne. Prod. Ceramika Paradyż

40 PONAD GRANICAMI ↓ ↓ Taka bezgraniczna wizualna czystość wnętrza możliwa jest do uzyskania dzięki slabom marki Lapitec, których maksymalny rozmiar wynosi 154 x 334 cm → → Spieki wielkoformatowe Dekton Onirika marki Cosentino mają wyjątkowo wiele zastosowań. Można wykorzystać je w formie m.in. okładzin ściennych i podłogowych, blatów, zlewozmywaków, a także na zewnętrznych fasadach budynków. Warto dodać, że kolekcje Dekton zawierają materiały pochodzące z recyklingu z własnego procesu produkcyjnego produktu ↑ ↑ Łazienka jako przestrzeń dbałości o równowagę fizyczną i psychiczną – połączona z domową salą ćwiczeń, to pomysł o nazwie Gym Space od marki Scavolini. Projekt: Mattia Pereschi

41 PONAD GRANICAMI Łazienka wykończona tapetą z panoramicznym wzorem kolekcji Nebula od Spaghetti Wall. Projekt: Monogramma

42 PONAD GRANICAMI ← ← Lampy z kolekcji Fuse od Ex.t – wykonane z ceramiki i drewna. Projekt: Note Design Studio ↓ ↓ Szafka z kolekcji Butler Falper wpisuje się w coraz bardziej popularną koncepcję „living bathroom”. Modułowe meble dostępne są w różnych rozmiarach i wykończeniach. Projekt: Andrea Federici / fot. Alberto Strada

43 PONAD GRANICAMI ↑ ↑ Miski WC z kolekcji Art de Vivre włoskiej marki Artwork to triumf łazienki wyposażonej w najmniejszych szczegółach. Cienkie paski marmuru nakładane są na ceramiczną bazę. Tu w wykończeniu Sodalite Lapis Lazuli → → Marmurowe płyty Ducale od Kreoo łączą ten wyjątkowy materiał z elementami z miedzi, weneckiego szkła czy z kamieniami półszlachetnymi. Projekt: Enzo Berti ↑ ↑ Łóżko i wezgłowie wykończono wyjątkowo cienkimi płytami z kolekcji Ultra Ariostea w wykończeniu Marmo Patagonia

Kolekcja Casadia, prod. Marmite

45 Trend: Znakrozpoznawczy Patron: Marmite Dlaczego wwyposażeniu wnętrz zwróciliśmy się ostatnio w stronę powierzchni czy przedmiotów z wyrazistą fakturą? Dlaczego coraz częściej doceniamy ich potencjał dekoracyjny? Faktury i ich kontrastowe zestawienia są prawdziwą „solą” minimalistycznych, monochromatycznych wnętrz – do tego stopnia, że z salonów, pokoi i kuchni trafiły też do łazienek. Gdy kilka lat temu pojawiły się we wnętrzarskim świecie takie terminy jak nesting czy cocooning, pogoń za przyjemnymi w dotyku, kojącymi, naturalnymi fakturami stała się usankcjonowanym zjawiskiem. Wtedy tłumaczyliśmy to sobie ucieczką od pośpiechu, natłoku bodźców, poszukiwaniem sensorycznej równowagi (czyli ograniczeniemwrażeń wzrokowych na rzecz tych pozostałych, głównie dotykowych). Potem nadeszła pandemia i wojna, a nasze zapotrzebowanie na faktury poszybowało w górę niczym wskaźniki inflacji. Niezastąpionym źródłem, wręcz skarbcem inspiracji, pozostaje tu dla projektantów natura. Miękka sierść kota, gęste runo owcy, rozrzeźbiona głębokimi pęknięciami kora drzewa, szorstka i twarda skała. Znamy te wrażenia od niepamiętnych czasów, budzą w nas znajome, pozytywne wspomnienia i skojarzenia. Chcemy się nimi otaczać. Nic dziwnego, że projektanci próbują je odwzorować w materiałach tworzonych przez człowieka. Tkanina ma długi włos, w którym przyjemnie zanurzyć palce, struktura płyty laminowanej podkreśla nadrukowany na jej powierzchni wzór drewnianych słoi, mineralny kompozyt przypomina do złudzenia swoją surowcową „matkę” skałę. Gdy rezygnujemy z kolorów, z ostrych, graficznych kontrastów to faktura staje się narzędziem ekspresji dla projektanta, sposobem na urozmaicenie przestrzeni, na jej wzbogacenie, na nadanie jej charakteru. Z pozoru niedbale otynkowane ściany (tynki na bazie gliny i ściany wabi-sabi), szczotkowane drewno, mięsiste tkaniny, plecionki z wikliny, rafii, liści palmowych, gnieciony ryżowy papier. Taki jeden mocny, dominujący, fakturowy element może być w monochromatycznym wnętrzu tym, czym na stole rozłożysty bukiet kwiatów: skupia całą uwagę, wyróżnia się, przyciąga. Wsalonie może to być sofa w tkaninie boucle, w kuchni ściana pokryta fakturowymi, trójwymiarowymi płytkami, w łazience nablatowa umywalka, przypominająca wydrążoną w kamieniu misę czy wolnostojąca wanna. Nasz zwrot ku fakturom we wnętrzach jest tak mocny, że przeprosiliśmy się nawet z tymi, które na lata popadły w niełaskę jako przestarzałe i kiczowate. Dobrym przykładem może tu być prasowane szkło stosowane w przeszklonych ściankach czy kabinach prysznicowych – oczywiście teraz sięgamy raczej po gustowne, nieco industrialne pionowe prążki, a nie po liście czy kwiaty, znane nam doskonale z szyb w peerelowskich drzwiach. Jednak ten kierunek powraca na dobre, a wraz z nim tak ekstremalne wcielenia jak szklane luksfery. Ważną rzeczą w przypadku stosowania faktur we wnętrzach jest kontrast. Przestrzeń cała w welurze czy w szlifowanym betonie szybko by się nam znudziła. Potrzebujemy połączenia przeciwieństw, zestawienia chropowatego, szorstkiego matu z gładkim połyskiem, czegoś perfekcyjnego z czymś co nieco niedoskonałe, ujawniające ślady natury czy ludzkiej ręki. Fakturowa różnorodność dostarcza nam co dnia nowych bodźców, nowych wrażeń, jest dla nas przyjazna, kojąca i intrygująca zarazem. n

46 → → Sięgając po naturalne inspiracje w aranżacji wnętrz, stworzyliśmy wyjątkową umywalkę o niepowtarzalnej fakturze imitującej kamień. Matowe wykończenie w pełni ukazuje naturalne piękno surowca, z którego jest produkowany. Niedoskonała powierzchnia wygląda szorstko, ale jest wykonana z najwyższą precyzją. Faktura kamienia oddana jest tak realistycznie, że można ją wziąć za prawdziwy kamień. Prod. Marmite ← ← Poznaj nowy model brodzika 0100 Marmite, który zachwyca swoją prostotą i lekkością. Tekstura kamienia wpisuje się w trend powrotu do natury i tworzy w łazience niemal naturalne środowisko. To pożądany na rynku trend, dlatego na początek wdrożyliśmy 10 najpopularniejszych rozmiarów, ale wkrótce planujemy rozszerzyć tę rodzinę

47 Znak rozpoznawczy Dlaczego warto zdecydować się na tekstury? Tomasz Dudek, Product & Marketing Manager Marmite Ponieważ to wyjątkowy sposób na indywidualizację każdej łazienki. Ożywiają one przestrzeń, nadając jej charakteru i osobowości, dzięki czemu łatwiej jest stworzyć wnętrze, które odzwierciedla nasz styl życia i upodobania. Wnętrza łazienek od dawna przestały być miejscem wyłącznie praktycznym. Dzisiaj mają charakter i styl. Teksturowane produkty pozwalają nam tworzyć aranżacje, które nie tylko wyróżniają się swoją wyjątkowością, ale także zaspokajają naszą potrzebę harmonii i komfortu. W ostatnich latach, zauważyliśmy wzrastające zainteresowanie naturalnymi materiałami, takimi jak kamień czy drewno, które wspaniale wprowadzają harmonię i ciepło do przestrzeni łazienkowych. Jednak obecnie, także geometryczne tekstury stają się ważnym punktem naszych projektów – wnoszą nową głębię i unikalność do wnętrz. Takie produkty to znakomity sposób na wzbogacenie minimalistycznych przestrzeni, jak również dodanie ciekawych akcentów do bardziej klasycznych aranżacji. Jeśli marzysz o łazience pełnej wyjątkowych faktur, które wydają się być poza zasięgiem dla tradycyjnej ceramiki, to Mineral Composite jest odpowiedzią na Twoje pragnienia. Ten materiał pozwala na osiągnięcie efektów, które w tradycyjnych materiałach są nieosiągalne. Dzięki skomponowaniu naturalnych minerałów z elastyczną żywicą, Mineral Composite daje nam wolność w kreowaniu niezwykłych powierzchni. Mineral Composite nie tylko pozwala na osiągnięcie niezwykłych faktur, ale jest także niezwykle trwały, łatwy w utrzymaniu czystości oraz odporny na uszkodzenia. To połączenie estetyki i funkcjonalności, które spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających użytkowników. ← ← Ta modernistyczna wanna wolnostojąca stanowi uzupełnienie umywalki z rodziny 0542 Marmite. Kwadraty na zewnętrznej ścianie tworzą niebanalny efekt i czynią z niej niezwykłą dekorację łazienki, podkreślając jej mocny charakter. Podczas gdy wyjątkowe cechy plasują produkt w kategorii premium, został on opracowany w popularnym kształcie i rozmiarze, aby ułatwić ustawienie go w łazience

RkJQdWJsaXNoZXIy MTI4OTM2MQ==