Design/Biznes 2023, nr 1 (13)

www.designbiznes.pl Nr 1/2023 | wydanie bezpłatne | ISSN 2545-1057 Philippe Starck oraz jego ponadczasowe projekty Relacja i najciekawsze nowości z tegorocznych targów ISH Hiszpańskie płytki z Cevisama 2023 ŁAZIENKA.PRO – profesjonalnie o branży

Dajemy życie Twoim treściom Agencja wydawnicza Est.Media • Z nami stworzysz foldery, broszury, gazetki, katalogi, magazyny. • przygotujemy projekty od koncepcji, przez redakcję, po druk. • Opracujemy wszelkiego rodzaju publikacje drukowane i elektroniczne. www.estmedia.pl kontakt@estmedia.pl

2 od redakcji Łazienka na targach iększość stron bieżącego wydania naszego magazynu poświęcamy ostatniej edycji targów ISH we Frankfurcie nad Menem. To największe wydarzenie branży łazienkowej – nie tylko międzynarodowej, europejskiej, ale też polskiej. Wciąż bowiem na mapie naszego kraju nie mamy targów łazienkowych czy sanitarnych z prawdziwego zdarzenia, które mogłyby jakkolwiek z ISH konkurować. Wprzeszłości owszem, pojawiały się próby ich zorganizowania. W latach dwutysięcznych taki wysiłek podjęło poznańskie MTP. Targi pod nazwą Aqua-San Salon Łazienek i Wellness miały być polską alternatywą dla ISH i odbywać się naprzemiennie z wydarzeniem we Frankfurcie nad Menem. W roku 2006 zorganizowano pierwszą edycję. Ale niestety Aqua-San nie miał już kontynuacji w roku 2008 jak wcześniej zapowiadano. MTP wróciło z planem jego reanimacji w roku 2014, kiedy to miał on stanowić dodatek do Budmy. Jak to się skończyło? No cóż. Dziś nazwę Aqua-San oprócz nas i MTP pamiętają chyba tylko najbardziej doświadczeni przedstawiciele branży łazienkowej, którzy są z nią związani od dawna. W kolejnych latach przez chwilę wydawało się, że niełatwe zadanie zgromadzenia łazienkowych wystawców na jednej imprezie targowej uda się być może firmie Ptak Warsaw Expo. Podczas Warsaw Home w roku 2019, w Nadarzynie pokazało się całkiem liczne grono producentów i dystrybutorów z branży. Ale niestety – za chwilę przyszła pandemia i wszystko zmieniła. Warsaw Home wprawdzie po niej powróciło, ale sektor łazienkowy już nie prezentował się tak atrakcyjnie jak przed pandemią. Co zawiodło? Pewnie trzeba by zapytać organizatorów. Wydaje się, że raczej też nie pomogły tu plany „wrzucenia” wystawców łazienkowych do targów budowlanych Warsaw Build. W tej chwili Ptak Warsaw Expo ma kolejny pomysł. Chce zorganizować wydarzenie podobne do tego, jakie znamy z Bolonii – łazienkę połączyć z płytkami. Ma ono się odbyć pod nazwą Ceramika Expo Międzynarodowe Targi Płytek Ceramicznych i Wyposażenia Łazienek. Będziemy uważnie przyglądać się temu przedsięwzięciu i trzymać za nie kciuki, mając nadzieję, że może doczekamy się u nas profesjonalnych targów łazienkowych, z których będą zadowoleni i wystawcy, i odwiedzający. Zapraszamy do lektury! Anna Raducha-Romanowicz redaktor naczelna W

siena wyraz najwyższego poziomu magnetyzmu i zmysłowości kolekcja dedykowana koneserom piękna projektant Michał Roszkowski www.oristo.pl

4 spis treści Magazyn pasjonatów designu nr 1/ 2023 Wydanie bezpłatne Wydawca Est.Media Anna Raducha-Romanowicz ul. Leśna 25C 15-559 Białystok www.estmedia.pl Redaktor naczelna Anna Raducha-Romanowicz, tel. 698 536 665, e-mail: ania@designbiznes.pl Zespół redakcyjny Marta Borowska, tel. 604 157 203, e-mail: marta@designbiznes.pl Arkadiusz Kaczanowski, tel. 503 355 998, e-mail: arek@designbiznes.pl Piotr Sawczuk, tel. 609 293 268, piotr@designbiznes.pl Projekt, skład i przygotowanie do druku: Piotr Urbański Reklama: reklama@designbiznes.pl Zdjęcie na okładce: Philippe Starck, fot. James Bort Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych, zastrzega sobie prawo redagowania i skracania tekstów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych reklam. 52 40 8

Wywiad 8. Nie obawiam się niczego Trendy 15. ISH 2023: idą zmiany Prezentacje 20. Bisk – w stronę natury 21. Kolekcje marki Devo na targach ISH 22. Delabie na ISH 2023 24. Excellent z kolejną, nowoczesną fabryką termoformowania 26. Komfort ekologiczny – Grupa Hansgrohe podsumowuje ISH 2023 28. New Trendy stawia na design 30. Omnires na ISH – innowacyjność, design i ekologia 32. Roca łączy tradycję z innowacyjną technologią 34. Eksperci od kąpieli. Nowości Sanplast i Hoesch na ISH 36. Wniosek z ISH: rynek sanitarny potrzebuje innowacji 38. Łazienka w Twoim stylu Trendy 40. Wzory z Hiszpanii Projekt 48. Historyczne tło dla nowej sztuki Targi 52. ISH w dobrej formie 56. Powrót hiszpańskiej płytki Stan branży 60. Robert Dziak, Sanplast: Wspieramy naszych partnerów 61. Antonio Linares, Roca: Nowości muszą dawać sens i wartość 62. Paulina Shacalis, Omnires: Kolejnym krokiem – silna marka międzynarodowa 64. Sebastian Sałkiewicz, Bisk: Jesteśmy stabilną firmą z wizją 65. PrzemysławWojdat, Hansgrohe: To były przełomowe targi dla Hansgrohe 66. Krzysztof Dulban, Excellent: Wystartowaliśmy z produkcją w nowym zakładzie 67. Wojciech Karwacki i Mariusz Chrostowski, Devo: Nasza działalność jest stabilna Projekt 68. Celebracja ceramiki Na czasie 70. Aktualności spis treści 68 56 strefa 5

„Łazienka z Wizją 2023” już niedługo! Wielkimi krokami zbliża się piąta edycja konkursu „Łazienka z Wizją” organizowanego przez firmę Elita. Celem konkursu jest stworzenie przestrzeni łazienkowej z wykorzystaniem mebli producenta, która zaspokoi potrzeby użytkowników, wprowadzi nowatorskie rozwiązania oraz będzie emanować stylem i elegancją. Artykuł partnera 6 1

Artykuł partnera 1 Projekt Patrycji Bereski, laureatki 1. miejsca w konkursie „Łazienka z Wizją 2022” 2 Projekt Marty Mocek, laureatki 2. miejsca w konkursie „Łazienka z Wizją 2022” 3 Projekt Aleksandry Mółki, laureatki 3. miejsca w konkursie „Łazienka z Wizją 2022” 4 Ogłoszenie wyników konkursu „Łazienka z Wizją 2022” na zamku w Gniewie Już od kilku lat Elita wyróżnia utalentowanych projektantów i architektów wnętrz. Również w tym roku na laureatów konkursu czekają wartościowe nagrody pieniężne, a dla wszystkich uczestników przygotowane zostaną upominki. Co więcej, zwycięskie prace każdego roku znajdują się na licznych materiałach promocyjnych marki z oznaczeniem ich autora. To, co zdecydowanie wyróżnia „Łazienkę z Wizją” to ogromna swoboda dla uczestników – by wziąć udział nie musisz być profesjonalistą czy używać konkretnego programu. Wystarczy, że jesteś utalentowanym entuzjastą tematu i masz od siebie wiele do zaoferowania w dziedzinie projektowania! Szczegóły już niedługo na oficjalnych kanałach firmy Elita! n www.elitameble.pl 2 3 4

Wywiad 8 Fot. James Bort

Nieobawiamsię niczego Postrzegam swoją pracę jako przemawianie do ludzi poprzez materialność. Jestem w tym bardzo dobry – mówi Philippe Starck w rozmowie z Design/Biznes. Projektant, którego sztuczna inteligencja na pewno nie byłaby w stanie zastąpić. Zresztą on nie czuje przed nią strachu, tylko zaprasza do współpracy. Podczas ISH 2023, na stoisku Duravit z ikoną designu rozmawialiśmy o wizji projektowania łazienek (i nie tylko) dziś i jutro. Wywiad 9 Rozmawiali: Anna Raducha-Romanowicz i Arkadiusz Kaczanowski ← ← Axor Starck V – o tej armaturze było głośno w 2014 roku. A to za sprawą m.in. wyjątkowej wylewki.

Anna Raducha-Romanowicz: Z marką Duravit masz bardzo długą historię współpracy. Philippe Starck: To już prawie 30 lat. ARR: Jak stworzyć i pielęgnować tak wspaniałą, długą relację, która trwa dłużej niż niejedno małżeństwo? PS: Czuję się, jakbym miał 6 lat, kiedy zaczynaliśmy wspólnie pracować (w 1994 roku, kiedy zaczynał współpracę z Duravitem, Starck miał 45 lat – przyp. red.) . Myślę, że dzisiaj mogliby mieć problem z włączeniem do swojej grupy kogoś tak młodego (śmiech) . Ale przyjęli mnie z otwartymi ramionami. To bardzo miłe osoby, wtedy byliśmy dosłownie jak rodzina i nadal tak jest. To bardzo mądrzy i solidni ludzie. To Niemcy. Każdą decyzję podejmuje się tu powoli, czasem myślą latami, zanim coś postanowią. ARR: Nawet windy w Niemczech są powolne... PS: (śmiech) Cóż, nie ma pośpiechu. Ale dzięki temu możemy być pewni jakości. Kiedy coś z nimi tworzę, wiem, że będzie to produkt na lata. Ponadczasowy. Że ten produkt jest tym, który chcieliśmy stworzyć. Nie zmieniamy wanien ani umywalek jak minispódniczek. Kiedy je kupisz, zostaną z tobą na lata. Dla pokoleń. Dlatego każda współpraca z Duravitem napawa mnie radością. To gwarancja wysokiej jakości i inteligencji, także dla osób, które kupią Duravit. Tworzymy inteligentne rozwiązania dla pokoleń. Arkadiusz Kaczanowski: „Inteligencja” jest gorącym słowem w ostatnich miesiącach. PS: Uwielbiam inteligencję. ARR: Również sztuczną? PS: Oczywiście. Z firmą Autodesk zrobiłem krzesło A.I. dla marki Kartell. Pracowaliśmy nad nim trzy lata. Sztuczna inteligencja otrzymywała od nas wskazówki dotyczące tego, co chcieliśmy stworzyć. I pracowała, pracowała, pracowała. Dziś to krzesło jest jednym z bestsellerów marki. AK: Obawiasz się czasami tego, co sztuczna inteligencja może zrobić dla świata designu i dla kreatywności? PS: Po pierwsze, nie obawiam się niczego. Po drugie, nie boję się, ponieważ AI to bardzo użyteczna pomoc. Dziś wiemy, że sztuczna inteligencja nie jest tak dobra, jak być może byśmy tego chcieli. Nie może tak naprawdę tworzyć. Jak będzie jutro? Zobaczymy. Ale robi niektóre rzeczy lepiej i szybciej niż my. W takim przypadku po prostu nie musisz tego wykonywać sam. AK: Potrafisz wyobrazić sobie projektowanie dla świata wirtualnego? Tworzenie obiektów do wirtualnych przestrzeni, wirtualnego życia? PS: Już nad tym pracujemy – nad przedmiotami i meblami, które zobaczymy wMetaverse. Ale na razie ten projekt jest na rozdrożu, Wywiad 10 ↑ ↑ Wyciskarka Juicy Salif to ikoniczny projekt, który został stworzony dla marki Alessi w roku 1990. Podobno pierwszy szkic powstał w restauracji, na papierowej serwetce, podczas oczekiwania na pizzę.

Wywiad 11 ← ← Hotel TOO w Paryżu. Wystrój wnętrz powierzony został Philippe Starckowi. Obiekt mieści się na szczycie jednej z wież Duo Towers Jeana Nouvela. „To opowieść o zamku zawieszonym nad Paryżem” – mówi o tej koncepcji projektant. ↑ ↑ Projekt medalu przygotowany na Igrzyska Olimpijskie w Paryżu w roku 2024. Za sportowcami „stoją niewidzialne ręce, które towarzyszą, wspierają i rzeźbią ciała i umysły mistrzów”. Philippe Starck wyobraził więc sobie ten medal jako stworzony do dzielenia się. ←↑ Nowa kolekcja Bento Box marki Duravit. Oprócz umywalek składają się na nią wanna i miska WC. ←↓ White Tulip, kolekcja marki Duravit. Delikatna i wyrafinowana. I kompletna – od wanny przez umywalki, miski WC, bidet, meble, po baterie.

Wywiad 12 ←↓ Krzesło A.I. marki Kartell wykonane zostało z materiałów pochodzących z recyklingu. ←↑ Tegoroczna nowość z portfolio marki Axor – kolekcja Suite. Została zaprojektowana by trwać wiecznie – jak mówi Philipe Starck. ←↑ Moduł mieszkalny stacji kosmicznej Axiom (Axiom Space) – dom w kosmosie. Wizją Starcka było stworzenie wygodnego i przyjaznego jaja, które zawierałoby materiały i kolory inspirowane płodowym wszechświatem.

ma swoje przestoje, więc musimy trochę poczekać, aż zostanie sfinalizowany i będzie dostępny. To nie jest idea ani koncepcja – to się dzieje, powstaje i będzie wykorzystywane. Projektowanie mebli dla świata wirtualnego będzie faktem. AK: Na ISH pokazaliście nowości, które jeszcze nie są wirtualne, ale w pełni namacalne. PS: Wraz z firmą Duravit stworzyłem kolekcję Bento Starck Box, której nazwa pochodzi od japońskich pudełek śniadaniowych. Spędziłem dużo czasu w Japonii. W Bento wszystko jest bardzo uporządkowane i zwarte. Wiesz, gdzie jest ryż, sushi, zupa, łyżka itp. Zawsze takie same, przemyślane. AK: I estetyczne. PS: Absolutnie. Wiecie, że jestem twórcą. Pracuję nad ponad 250 projektami rocznie. Tworzę jeden duży projekt dziennie. A niektórzy ludzie mają fałszywe przekonanie, że aby być kreatywnym, trzeba żyć w chaosie. Wierzę, że jest inaczej. Aby być kreatywnym, potrzebujesz wolnego umysłu. Wolności od codziennych trosk. Dlatego jesteśmy superzorganizowani. Czyści. Kiedy więc masz w swojej łazience kolekcję Bento Starck Box, wszystko jest na swoim miejscu. Szczoteczka do zębów, pasta, mydło – są tam, gdzie powinny. Bycie zorganizowanym czyni cię wolnym. To jest myśl przewodnia tego projektu. Na standardowej umywalce jest dużo miejsca. Marnujemy je. Tutaj nie tracimy ani milimetra tej przestrzeni, a wszystko jest supereleganckie. Jak pudełko bento. A druga seria to White Tulip. Narodziła się z nowoczesności i nostalgii. Nie wiemy, skąd bierze się ta nostalgia, ale chciałem, żeby ten projekt miał uniwersalne poczucie nostalgii, czegoś sentymentalnego. Był znakiem, że o czymś pamiętamy. O czym? Nie wiem. Chodziło o emocje, a nie o coś konkretnego, z czym możemy się utożsamić. Mamy więc superorganizację w kolekcji Bento Starck Box. I emocje w White Tulip. AK: Bez mówienia wprost, a raczej poprzez archetypy? PS: Kolor to jedno, kształt to co innego, materiał to co innego. Mówią same za siebie. Nie masz obowiązku słuchać tego, co te elementy ci mówią. Ale zawsze je usłyszysz. Jako ludzie nieustannie postrzegamy świat za pomocą zmysłów. Postrzegam więc moją pracę jako przemawianie do ludzi poprzez materialność. Myślę, że jestem w tym bardzo dobry. ARR: To prawda (śmiech) . AK: Mówimy o sensualnej części człowieczeństwa. O duchu. Ale łazienka to także część domu, w której nasza zwierzęcość jest w pełni widoczna. Gdzie być może doświadczamy jej mocniej niż gdzie indziej. PS: Jesteśmy superzwierzętami. Projektując myślę o tym, kim jesteśmy dzisiaj. Kiedyś jako żywe istoty byliśmy bakteriami. Staliśmy się rybami, żabami, małpami. Dzisiaj jesteśmy supermałpami. Kim będziemy? Nie wiem. Pewnego dnia słońce imploduje i my też. Musimy po prostu spróbować zrozumieć i pomóc naszej Wywiad 13 ← ← Dziś już klasyk, wciąż pożądany przez wielu – bateria Axor Starck, zaprojektowana w 1994 roku. ↑→ Seria Starck 1 – od niej w 1994 roku rozpoczęła się współpraca projektanta z Duravitem.

pracy, która polega na napędzaniu naszej mutacji. Jesteśmy rzeczywiście jedynym gatunkiem zwierząt, który poprawił jakość i szybkość naszej mutacji. Mamy nad nią kontrolę. I na tym polega piękno. To piękna książka. To piękny film. To piękna muzyka. W łazience myślę, że masz rację ze zwierzęcością. Co więcej, to jedyne miejsce, w którym mamy kontakt z czymś dla nas ważnym, czyli wodą. Zabawa z wodą jest dla nas niezbędna, jest głęboko zakorzeniona w naszym DNA. Dlatego dźwięk wody uważamy za coś, czego potrzebujemy, niezależnie od tego, czy jest to woda do picia, woda do poznania, woda do myślenia. Na przykład gdy pracuję niestrudzenie przez cały dzień, jestem zwrócony twarzą do fal. Bo tego potrzebuję. ARR: Jak więc widzisz przyszłość łazienki? Powiedziałeś kiedyś, że łazienka powinna stać się „mokrym salonem”. PS: To już się stało. AK: Co dalej w takim razie? Skoro woda jest towarem coraz bardziej cennym i deficytowym. PS: To chyba dla nas kluczowe pytanie: co stanie się z wodą. Brak wody oznacza brak łazienki. 14 AK: Żadnego doświadczenia, żadnej więzi z żywiołem, który nas tworzy. PS: Dzisiejsze młode pokolenie nie zna natury ognia. Nie wiedzą, co to jest wielki wiatr. Ponieważ jesteśmy przed nimi chronieni. Żyjemy w pewnym sensie w akwarium. Nie wiem, jaka będzie przyszłość wody. Nie powiem Wam tego. Nie stwierdzę, że koniec z nami, bo zabrakło nam wody. Ale jesteśmy kreatywnymi geniuszami, rozwiążemy ten problem. Może jakiś rodzaj promieni ultrafioletowych pozwoli nam zachować czystość. Może wymyślimy, co zrobić, żeby wody nigdy nie zabrakło, żeby zawsze mieć jej pod dostatkiem. Wtedy postrzegałbym łazienkę jako przestrzeń nieskrępowanej zabawy. To byłoby coś więcej niż mokry salon. To byłby plac zabaw. Dziś stoimy na rozdrożu między wizją dbania o higienę światłem a światem nieograniczonego dostępu do wody. Przyszłość jest przyszłością. Zawsze ma rację, bo to przyszłość. AK: Przyszłość. Pamiętam, jak kiedyś na London Design Festival zobaczyłem Twoje zdjęcie z hasłem „Jutro będzie mniej Starcka”. Jakie będzie jutro? PS: Jutro wszystkiego będzie mniej. AK: Nie zliczę, ilu wywiadów mogłeś udzielić. Pewnie zadano Ci wszystkie możliwe pytania. A może nie? Może jest jakieś, którego nie zadano Ci nigdy, a chciałbyś żeby padło? PS: Nie ma takiego pytania. Możecie mnie zapytać o co chcecie, a ja odpowiem. Nie mam nic do ukrycia. Jestem stary, więc znam wiele odpowiedzi. n ←↓ Minimalistyczna, futurystyczna „piwniczka” do przechowywania wina przy pałacu Les Carmes Haut-Brion. Cztery poziomy i 2 tys. m2. ↑ ↑ Pieces of Style – kolekcja dla marki Bottega Ghianda. To modułowy system wykonany z litego drewna, którego elementy można konfigurować. Fot. mat. prasowe firm i Starck.com

Trendy 15 ISH 2023: idązmiany Wybierając się w tym roku do Frankfurtu na długo wyczekiwane targi ISH, nie wiedzieliśmy do końca, czego możemy się spodziewać. Zastanawialiśmy się, czy dobrze znana nam formuła zadziała w postpandemicznej rzeczywistości. Nasze obawy okazały się na szczęście zupełnie bezpodstawne. ISH po raz kolejny udowodniło, że jest miejscem, w którym rodzą się najważniejsze trendy i zjawiska. A powrót do targów we Frankfurcie oznacza solidną dawkę innowacji, a być może i rewolucji w świecie łazienek. Tekst: Marta Borowska, Arkadiusz Kaczanowski Hansgrohe uzupełnia i rozszerza swoją ofertę o meble i ceramikę. Teraz jest w stanie zaproponować swoim klientom praktycznie kompletny projekt łazienki.

pewien sposób można uznać, że były to zupełnie wyjątkowe targi. Wyczuwało się pozytywną energię krążącą po halach – chyba wszyscy tęskniliśmy do dobrze znanej formy prezentacji nowości. Nie zawiedli organizatorzy, wystawcy i odwiedzający. Ale coś się z pewnością zmieniło. Tym razemwszystko wydawało się być bardziej przemyślane – zarówno jeśli chodzi o stoiska, jak i produkty. Efekt „wow” został zastąpiony rozważnym namysłem nad tym, co sobą prezentujemy dziś i jak chcemy, by nas zapamiętano. Co nas w tym roku zaskoczyło i do czego będziemy z pewnością wracać? Eko w końcu na serio O ekologii w kontekście łazienek mówi się od dekad. To nie jest temat nowy. Choć dotąd głównie skupialiśmy się na paru aspektach, takich jak ograniczenie zużycia wody czy korzystanie z odnawialnych materiałów. Teraz (czy tego chcą czy nie) producenci i projektanci muszą myśleć o łazience przyjaznej środowisku i klimatowi w kompleksowy sposób. Każdy etap się liczy – od projektu produktu, przez jego wytworzenie, drogę do klienta i użytkowanie. Aż po to, co się dzieje, kiedy umywalka, wanna czy bateria trafi na śmietnik (a raczej wróci do obiegu, bo gospodarka cyrkularna to klucz do sukcesu). Na ISH zobaczyliśmy więc koncepcje łazienek, które nie tylko pozwalają zredukować konsumpcję wody. Nowa łazienka być może będzie w stanie obyć właściwie bez niej (ciekawe studium w tym aspekcie przedstawiła pracownia Phoenix Design we współpracy z Hansgrohe). Producenci zaprezentowali też wyposażenie, które powstaje z odzyskanych materiałów (np. akcesoria Bisk). Spory akcent został położony na precyzyjnie nadzorowane zużycie wody w łazienkach publicznych czy odzyskiwanie wody ze ścieków. To proekologiczne podejście, które naprawdę chce coś zmienić. Wszystko w komplecie Niemal każda duża marka jest dziś w stanie dostarczyć nam pełne wyposażenie łazienek. Poszerzanie portfolio przez producentów zaczęło przybierać na sile parę lat temu, a w tym roku wydaje się, że wchodzi w finalny etap. Duże marki, które nie miały dotąd kompletnego wyposażenia łazienek, już je mają. Mowa m.in. o Duravit czy Hansgrohe. Dzięki takiemu rozwiązaniu, klient jest w stanie łatwo skompletować wnętrze, którego elementy będą do siebie pasowały. Instalator i wykonawca też ma gwarancję, że produkty będą ze sobą kompatybilne i nie będzie musiał stosować nietypowych rozwiązań, by je ze sobą zgrać. Dążenie, by za jednym zamachem dostawać maksymalnie dużo funkcjonalności, widać także na poziomie produktów. Te są coraz bardziej multifunkcyjne, monolityczne i proste w montażu. Dobrym przykładem takiego rozwiązania jest toaleta Hydro In-Tank® oferowana przez Roca, w której bryła misy została połączona ze zbiornikiem na wodę. W takim przypadku nie ma potrzeby montażu stelaża podtynkowego. Trendy 16 W → → Kolekcja mebli łazienkowych New Metropole od Vitra. To rozbudowana propozycja kolorystyczna i funkcjonalna, w której znajdziemy m.in. szafki z naturalną okleiną w kolorze jasnego i ciemnego dębu oraz orzecha.

Trendy 17 → → Nowa seria armatury Kludi Louva łączy prostą elegancję z przyjemną lekkością. Jej minimalistyczna forma oparta jest na geometrycznym kształcie stożka, który harmonijnie łączy się ze smukłą linią wylewki i półokrągłym uchwytem. Jednouchwytowe baterie umywalkowe stojące i ścienne są dodatkowo wyposażone w perlator, który redukuje przepływ wody do 5l/min – bez utraty komfortu użytkowania. ↓ ↓ Rączka prysznicowa hansgrohe Pulsify Planet Edition wykonana jest w 70 procentach z odzyskanych materiałów. Swoją funkcjonalność zachowuje natomiast w 100 procentach. → → Nowa jakość spłukiwania – pokazany już jakiś czas temu przez Toto system Tornado Flush, dziś jest standardem u większości producentów toalet. ← ← Wanna Cuba antoniolupi to propozycja marki do małych łazienek. Wykorzystuje filozofię japońskich ofuro – jest wyjątkowo głęboka (70 cm), a w środku posiada wyprofilowane siedzisko. Projekt: Mario Ferrarini → → Kolekcja Heritage Inbani idealnie oddaje filozofię sensualnej łazienki. Projekt: Patrick Norguet

18 ↑ ↑ Laufen pokazał m.in. zreinterpretowaną wersję klasycznej kolekcji Il Bagno Alessi. Teraz dzięki materiałowi SaphirKeramik® projekt zyskał wyjątkową lekkość. Projekt: Stefano Giovannoni ↓ ↓ Innowacyjny odpływ liniowy FlowLine Heatrecovery marki Kaldewei. Dzięki zamontowanemu wymiennikowi ciepła, wykorzystuje ciepło odprowadzanej pod prysznicem wody, aby wstępnie nagrzać zimną wodę doprowadzaną do armatury prysznicowej. ← ← Nowe propozycje kolorystyczne dla łazienki od Bette. W roli głównej okrągła, stalowa umywalka BetteBalance. Projekt: Tesseraux & Partner ↓ ↓ Targi pokazały, że granica pomiędzy łazienką a innymi pomieszczeniami domu zaciera się coraz bardziej. Wśród producentów mebli nierzadko można było zobaczyć szafki z przeszklonymi frontami – nawet takie, jak ta marki Burgbad – w formie kredensów.

Trendy 19 Smart z sensem Poszukiwanie inteligentnej łazienki trwa od dawna. Póki co nie udawało się w atrakcyjny dla klientów i przystępny cenowo sposób połączyć rozwiązań smart z łazienką. Koszty takich inwestycji przeważnie przekraczały zyski. Choć rozwiązania smart nie staniały znacząco, to producenci zrozumieli, że nie wszędzie mają one sens. Dlatego w najbliższym czasie, jeśli będziemy mówić o wykorzystaniu AI, Big Data oraz automatyzacji w łazienkach, to będą to rozwiązania dla dużych instalacji i obiektów. Smart ma sens w hotelach, galeriach, na lotniskach. Tam, gdzie do nadzorowania i kontrolowania są setki punktów odbioru. Instalatorzy będą musieli umieć połączyć i zintegrować ze sobą armaturę, ceramikę i rury w jeden, sprawnie działający system sterowany z centrali. Modern retro Cienkie, minimalistyczne formy od lat królują na łazienkowym rynku. Zwłaszcza w ceramice, ale też armaturze czy meblach. W ostatnich miesiącach widzimy jednak coraz odważniejsze sięganie po masywniejsze, mocniejsze formy. Nie oznacza to kresu minimalizmu, ale na pewno jego niezaprzeczalna dominacja staje się mniej wyraźna. Tom Dixon już w tamtym roku zaprojektował ceramikę i armaturę, o której powiedzieć, że jest duża, to nie powiedzieć nic. W tym roku dostaliśmy projekty od studia Porsche dla Duravit czy wiele innych produktów o masywniejszych formach. Wracają również modne projekty z lat 90. XX wieku – także niemałych rozmiarów. Może to przejaw tęsknoty za solidnymi, mocnymi formami, które dają poczucie pewności i jeszcze bliższego kontaktu z naturą? Łazienka minimalistyczna to przestrzeń, której nie odczuwamy – w niej ważne są żywioły. W łazience z masywną ceramiką, armaturą czy meblami bardziej jesteśmy świadomi materialnego wymiaru tego, co wokół. Siła tornada Drobna, ale wyraźna zmiana zachodzi w świecie toalet. Ponad dekadę temu zrewolucjonizowały go rozwiązania bezkołnierzowe. Zajęło trochę czasu dopracowanie ich, tak by woda się nie rozbryzgiwała, a toalety były ciche. Dziś toalety bez kołnierza to standard. Pora jednak na inną kluczową zmianę – spłukiwanie. Powszechny staje się system, który jeszcze parę edycji temu pokazała japońska marka Toto. Dziś pod różnymi nazwami u każdej marki znajdziemy bardzo podobny system spłukiwania – jednego, silnego strumienia, który wirem obmywa całe wnętrze misy. Zwykle w bardzo cichy sposób. To rozwiązanie, które będzie standardem i zapewne z czasem wyprze inne. Producenci nie zawiedli także w kwestiach koloru – uwaga: do łask powraca beżowy! Nie zabrakło także wyrazistych barw: czerwieni, niebieskiego czy zieleni. Wciąż modne są ryflowania, zarówno na meblach, jak i armaturze. Jednak ogólnie łazienka w każdymwymiarze zbliża się ku naturze i temu, co naturalne dla nas. Dziś ma to być przestrzeń, w której funkcjonujemy bardzo świadomie. I to z pewnością jest ta długo oczekiwana zmiana. n ↑ ↑ Kolekcja Lalita Ceramica Globo ma kojarzyć się z pełną spontaniczności harmonią. Projekt: angelettiruzza design ↓ ↓ Połączenie charakterystycznej dla stylu industrialnego formy i wyjątkowo eleganckiego wykończenia – kolekcja Rota marki Cristina. Projekt: angelettiruzza design Fot. materiały prasowe firm

To nie była pierwsza wizyta Bisk na targach we Frankfurcie. Bisk prezentuje się tu z sukcesami od lat i to w jednej z bardziej reprezentacyjnych hal 3.0. Wtym roku firma pokazała oprócz premierowych produktów i materiałów, także znane już kolekcje w nowych wykończeniach i kolorach. Moc koloru Jedną z tegorocznych nowości była kolekcja Skala. Składają się na nią m.in. montowane naściennie wieszaki, uchwyty na papier toaletowy czy dozowniki na mydło. – Skala wykonana jest ze stali nierdzewnej. Wyróżniają ją niezwykle modne obecnie ryflowania oraz pokrycie tytanowe, tzw. metal gun. To bardzo proste, oszczędne wzornictwo, które jest na tyle uniwersalne, że w naszej ocenie ma szansę na naprawdę długie życie produktu – mówi Sebastian Sałkiewicz, Product Manager w firmie Bisk. Wśród nowości pokazano także znane już serie, jak Futura oraz Natura, ale w nowych wykończeniach. Futura dostępna jest obecnie m.in. w czerni, złocie czy szczotkowanej stali. Natura zaprezentowała natomiast swoją odsłonę w złocie. Nie zabrakło także nowych kolorów dla popularnych kolekcji plastikowych, jak np. Athena. Artykuł partnera 20 www.bisk.eu Pokazywano ją w niezwykle ciekawej palecie kolorów związanych z naturą – szarości, zieleni, granatowym czy beżu. Wtrendzie eko Uwagę odwiedzających stoisko Bisk najmocniej przykuwały jednak akcesoria z oznaczeniem BIO. Niezwykle ciekawą propozycją były elementy wykonane z bioplastiku, czyli tworzywa uzyskiwanego z ziaren pszenicy lub kukurydzy. – Wymagania unijne, jak również rosnące znaczenie idei zero waste sprawiły, że zaczęliśmy się uważniej przyglądać materiałom przeznaczonym do pełnego recyklingu. Tworzywa wykonane z biogranulatu umożliwiają za pomocą odpowiednich dodatków pełną utylizację nawet w przydomowym kompostowniku – tłumaczy Sebastian Sałkiewicz. Kolekcje z bioplastiku nie różnią się niczym w wyglądzie, ani w zakresie swoich funkcji od odpowiedników z polipropylenu czy polistyrenu. A w produkcji nie wymagają wykorzystania żadnej nowej technologii. Bisk na swoim stoisku prezentował próbki takich produktów, a także całą paletę akcesoriów wykonanych z tworzyw przetworzonych czy z naturalnych materiałów, jak ceramika, bambus czy kamionka. – Musimy myśleć ekologicznie. To trend, który szybko zyskuje na znaczeniu i widać wyraźne zainteresowanie nim ze strony klientów – dodaje Sebastian Sałkiewicz. Bisk na targach ISH 2023 pokazał nie tylko swoją specjalistyczną wiedzę i 40-letnie doświadczenie. Po raz kolejny udowodnił, że jest firmą, która odważnie wychodzi na przeciw trendom. n Bisk – w stronę natury Dużo przestrzeni, naturalne materiały i wyraźny akcent na ekologię – tak w telegraficznym skrócie można opisać stoisko Bisk na tegorocznych targach ISH. Firma pokazała wiele ciekawych nowości, które wyznaczają kierunek jej rozwoju w najbliższym czasie.

Za sprawą niebanalnej konstrukcji, stoisko marki Devo w hali 3.0 było widoczne już z daleka. Przyciągające wzrok niewielkie kwadraty ze sklejki, ponawlekane na żyłki, lewitowały nad przestrzenią. To właśnie sklejka była motywem przewodnim i zarazem tłem dla ekspozycji mebli. Wykonana z niej podłoga i ściany doskonale korespondowały z filozofią firmy, stawiającej na naturalne materiały i zrównoważony rozwój, a także podkreślały niebanalność prezentowanych kolekcji. Na stoisku Devo zaprezentowano aż dziewięć serii mebli łazienkowych. Wśród nichwpisująca sięwaktualne trendy Gloria 2.0 z ryflowanym frontem i zaobleniami nawiązującymi do stylu art déco. Ta zaprojektowana przez Grynasz Studio kolekcja wyprzedziła obecną modę, bo na naszym rynku dostępna jest już od ponad dwóch lat. Niewątpliwym faworytem od tego duetu projektantów okazała się również kolekcja mebli Mood, która została doceniona i nagrodzona w konkursach z dziedziny designu – Dobry Wzór 2020 oraz Must Have Łódź Festival 2021. Modułowa seria zaprezentowana w kolorze butelkowej zieleni ze złotymi dodatkami oraz olejowanym blatem wykonanym z naturalnego drewna dębowego zdecydowanie wyróżniała się na tle mebli prezentowanych na innych stoiskach. Szczególnie doceniana była przez Włochów i Hiszpanów, którzy z chęcią zamawiali kolekcje do swoich showroomów. Wśród prezentowanych kolekcji projektu Grynasz Studio, znalazły się również wielokrotnie nagradzana – w tym tytułem Red Dot 2020 Artykuł partnera 21 Kolekcje marki Devo na targach ISH Na targach ISH we Frankfurcie nad Menem, wśród największych firm z całego świata, swoje stoisko zaprezentowała polska marka Devo, pokazując najlepsze kolekcje mebli łazienkowych. www.devo.pl – kolekcja Oval oraz kolekcja Sonet. Kolekcja Oval, to dobrze wyważona mieszanka stylu skandynawskiego i loftowego. Przykuwa uwagę subtelnymi opływowymi kształtami i metalowymi wykończeniami połączonymi z naturalnym olejowanym drewnem w postaci blatów, frontów oraz półek mebli. Marka Devo pokazała również kolekcje, które wyszły spod ręki Krzysztofa Chróścielewskiego: Cristal 2.0 w pudrowo – różowym, wiosennym wydaniu oraz loftową kolekcję Lotos. Zachwyt wzbudzała także seria Modus, wykonana z naturalnego drewna dębowego. Zwiedzający z przyjemnością i podziwem dotykali mebli wykonanych z naturalnego materiału, zachwalając ich unikatowość. Goście targów docenili również kolekcję o giętej linii Vena Arte 2.0. oraz prostą kolekcję Fifa projektu Studio Devo. Prezentacja kolekcji mebli łazienkowych podczas ISHwe Frankfurcie nad Menem była dla marki Devo potwierdzeniem, że podjęte działania biznesowe i współpraca z projektantami, były krokiem w dobrym kierunku. Stoisko było przemyślane, nowatorskie i wyróżniało się na tle konkurencji. Miłe komentarze i zachwyty zainspirowały firmę do dalszych działań i rozwoju portfolio. n

DELABIE NA ISH 2023 Wśród wystawców na tegorocznych targach ISH znalazła się również grupa DELABIE, światowy ekspert w branży wyposażenia sanitarnego obiektów publicznych. Na rozległym stoisku DELABIE zobaczyć można było wszystkie najnowsze propozycje produktowe. Na ISH marka DELABIE pokazała produkty należące do wszystkich pięciu gam: Obiekty publiczne, Opieka zdrowotna, Dostępność i Akcesoria, Urządzenia ze stali nierdzewnej oraz Gastronomia. Oto najciekawsze z nich. Artykuł partnera 22 POSTAW NA CZERŃ W OBIEKTACH PUBLICZNYCH Grupa DELABIE stworzyła gamę urządzeń sanitarnych ze stali nierdzewnej pokrytej czarnym, matowym Teflonem®. Nowe umywalki, miski WC i pisuary nie tylko wpisują się w trend czerni, ale spełniają również specyficzne wymogi obiektów publicznych. Wykonane są z Inoxu 304, co zapewnia im odporność na intensywne użytkowanie (nietłukący się materiał) oraz lekkość, co z kolei nie jest bez znaczenia podczas instalacji. Stal nierdzewna pokryta jest w tym przypadku czarnym, matowym Teflonem® (inaczej PTFE). To materiał odporny na produkty chemiczne. Dokładnie ten sam, który znajdziemy na patelniach i garnkach w naszych kuchniach. Ponieważ jednak urządzenia sanitarne (umywalki, miski WC czy pisuary) nie są narażone na takie same obciążenia jak patelnie w kuchni (tj. wysokie temperatury czy używanie ostrych narzędzi), czarne wykończenie pozostanie na ich powierzchni nienaruszone przez długi czas. Ponadto Teflon® charakteryzuje się niską przyczepnością. Tak więc kamień, główny wróg czerni, będzie miał duże trudności z osadzaniem się na nim. Czarne urządzenia można połączyć z czarną armaturą umywalkową oraz czarnymi akcesoriami higienicznymi z kolekcji BLACK SPIRIT od DELABIE.

Artykuł partnera 23 www.delabie.pl SZAFKA Z LUSTREM 4 w 1 Elegancja, łatwa instalacja i optymalna higiena w jednym. Ta wielofunkcyjna szafka już stała się produktem niezastąpionym zarówno w dużych, jak i tych mniejszych obiektach publicznych. Jedna szafka posiada 4 funkcje: lustro, automatyczny dozownik mydła, zawór elektroniczny i suszarkę z intensywnym nadmuchem powietrza lub podajnik ręczników papierowych, w zależności od modelu. Dzięki podświetlanym piktogramom, które wskazują umiejscowienie mydła, wody i suszarki bądź ręczników papierowych, korzystanie z poszczególnych funkcji jest intuicyjne. Wyposażona w listwę LED szafka tworzy nastrojowe oświetlenie ambientowe podkreślające umywalkę. Szafka z lustrem stanowi więc prawdziwy element dekoracyjny. Rozwiązania elektroniczne zapewniają higienę na najwyższym poziomie. Automatyczne wykrywanie dłoni przy uruchamianiu dozownika mydła, zaworu czy suszarki gwarantuje brak kontaktu manualnego z urządzeniami, co z kolei pozwala uniknąć przenoszenia zakażeń z jednego użytkownika na drugiego. Dodatkowo, zawór posiada funkcję antybakteryjnego spłukiwania okresowego. Konstrukcyjnie szafka z lustrem została stworzona w taki sposób, aby uprościć jej instalację i konserwację. 3 śruby, jedno przyłącze wody i jedno podłączenie elektryczne wystarczą, aby wszystkie 4 funkcje były gotowe do użytku. Szafka z lustrem dostępna jest w 2 wymiarach: 600 mm szerokości do indywidualnego montażu lub 800 mm szerokości, aby stworzyć ścianę luster poprzez połączenie ze sobą kilku szafek. PORĘCZE BE-LINE® – ELEGANCJA W CZERNI DELABIE poszerza designerską gamę poręczy i siedzisk natryskowych Be-Line® o nowy wariant wykończenia: matową czerń. Po armaturze elektronicznej BLACK BINOPTIC, dozownikach mydła, suszarkach do rąk, umywalkach itp., nadszedł czas, aby również poręcze przywdziały czerń. Marka kontynuuje swój podbój idei projektowania uniwersalnego dzięki gamie Be-Line® stanowiącej w obiektach publicznych połączenie komfortu i estetyki. Poręcze i siedziska natryskowe Be-Line® wymazują stygmatyzujący i szpitalny aspekt wyposażenia wspomagającego dla osób niepełnosprawnych. Stworzenie przestrzeni sanitarnej bez barier, która jest jednocześnie przyjemna, to wyzwanie, któremu doskonale sprostają produkty Be-Line®. Ich estetyka charakteryzuje się prostymi i dyskretnymi liniami, które naturalnie wtapiają się w przestrzeń. Poręcze Be-Line® mają zaokrąglony kształt, który – w połączeniu z antypoślizgowym spłaszczeniem antyrotacyjnym – umożliwia bardziej ergonomiczny chwyt. Produkty z serii Be-Line®, jak wszystkie produkty z gamy Dostępność DELABIE, posiadają Pakiet Bezpieczeństwa: 10 lat gwarancji, znak CE i są testowane na ponad 200 kg. Poręcze Be-Line® o międzypokoleniowym designie są odpowiednie dla każdego, bez względu na wiek czy stopień samodzielności użytkownika.

W nowo otwartej fabryce Excellent powstają produkty wykonane ze 100% akrylu sanitarnego, wytwarzane w procesie termoformowania, czyli głównie wanny i brodziki. Na targach ISH firma pokazywała międzynarodowemu gronu profesjonalistów branży łazienkowej m.in. swoje możliwości w zakresie produkcji właśnie tych produktów. Komfortowewanny We Frankfurcie nad Menem Excellent prezentował m.in. produkty z kategorii wanien i hydromasażu. Wśród nich znalazł się nowy model wanny wolnostojącej Holi 2.0 o wymiarze 1600x760 mm, wykonanej ze 100% akrylu i oferującej wszystkie jego zalety. Wanna posiada zintegrowaną obudowę, minimalistyczny przelew szczelinowy oraz korek Click-Clack czyszczony od góry (w komplecie w kolorze chrom z możliwością dokupienia i wymiany w innym kolorze). W zestawie z wanną producent oferuje również stelaż z regulowanymi nóżkami oraz syfon. Niezwykle wygodna forma produktu sprawi, że korzystanie z niej będzie codzienną przyjemnością. Wnowej fabryce produkuje się kilkadziesiąt modeli wanien do zabudowy – produktów najbardziej popularnych w łazienkach – wykonanych ze 100% akrylu sanitarnego, w różnych kształtach. Excellent z kolejną, nowoczesną fabryką termoformowania W bieżącym roku firma Excellent otworzyła nową fabrykę termoformowania w Podłężu pod Krakowem. Dzięki temu powiększyły się zarówno zdolności produkcyjne przedsiębiorstwa pod względemwolumenu wytwarzanych produktów, jak i możliwości tworzenia nowych wzorów. Targi ISH we Frankfurcie nad Menem stworzyły idealną okazję by zaprezentować je międzynarodowym klientom. Artykuł partnera 24 Stoisko Excellent na ISH 2023

Brodziki do każdej łazienki W kategorii akrylowych brodzików prysznicowych, flagowym produktem firmy Excellent jest seria Zero, produkowana ze 100% akrylu sanitarnego. Na rynku wyróżnia się swoją niewielką wysokością, którawynosi zaledwie 40mm, co pozwala na ichmontaż wposadzce licując je z płytką lub bezpośrednio na wylewce. Brodziki posiadają elegancką pokrywę odpływu, wykonaną z tego samegomateriału co brodzik, wyposażoną w stabilizujące magnesy. Minimalistyczny i uniwersalny design brodzików serii Zero sprawdzi się w każdej łazience. Producent zapewnia również o wysokiej jakości produktu – oferujem.in. 20-letnią gwarancję. Do brodzikówpolecany jest niski (66 mm) syfon Zero, który można czyścić od góry. Nie tylko akryl Excellent jest również producentem wyrobów z konglomeratu mineralnego – z innowacyjnego kompozytu, opracowanego w laboratoriach firmy. W ofercie firmy znajdują się brodziki kompozytowe Lavano i Arda wykonane w technologii PLM (Poly Lite Minerals). Konstrukcja brodzików składa się z rdzenia zawierającego składniki mineralne natomiast warstwę zewnętrzną stanowi trwały i wytrzymały kompozyt polimerowy EnaCoat. Brodziki kompozytowe z łatwością można docinać, dopasowując je do przestrzeni w łazience. Są dostępne w 4 kolorach: biały, cappucino, beton oraz czarny, a także wdwóch strukturach powierzchni: LunarSkinw serii Lavano oraz SlantexStone w serii Arda. Excellent jako producent jest otwarty na nowe wyzwania i kooperacje. Firma ma doświadczenie w realizacji projektów zindywidualizowanych, wykonanych zgodnie z wytycznymi klienta – oferuje szerokie możliwości tworzenia i wykonywania np. brodzików o różnorodnych wzorach i kształtach – dostosowanych do spersonalizowanych potrzeb. Proces produkcyjny jest stabilny i elastyczny, dzięki temu terminy realizacji zleceń są krótkie. n Artykuł partnera 25 www.excellent.com.pl Stoisko Excellent na ISH 2023 Nowa fabryka w Podłężu pod Krakowem

Producent ze Szwarcwaldu zapraszał na targi ISH jako święto zmian. Nie bez powodu – obok licznych nowości technicznych, użytkowych i wizualnych w dziedzinie armatury, firma po raz pierwszy w dziejach, pokazała we Frankfurcie również ceramikę oraz meble łazienkowe pod marką premium hansgrohe. – Tegoroczna edycja targów ISH była dla nas przełomowa. Decyzja, aby zostać dostawcą kompletnych rozwiązań łazienkowych, otwiera nowy rozdział w historii firmy – mówi Przemysław Wojdat, Dyrektor Zarządzający w Hansgrohe Polska. W spójnej oprawie Bogata gama ceramiki, mebli i luster na stoisku firmy rzeczywiście zwracała uwagę zwiedzających. Rozbudowana oferta pozwala skompletować łazienkę w oparciu o produkty jednej marki, co daje pewność właściwego dopasowania wszystkich elementów wyposażenia. – To efektowny i przemyślany design bez rozchlapywania wody – uśmiecha się Przemysław Wojdat. Za projektem premierowej kolekcji AXOR Suite stoi żywa legenda designu, Philippe Starck. Dzięki metalowym elementom dostępnym w wielu kolorach, umywalki i wanny jego autorstwa doskonale harmonizują z bateriami, odpływami i akcesoriami w wykończeniach FinishPlus. Produkty zostały szczególnie ciepło przyjęte przez architektów wnętrz, którzy docenili nowe możliwości personalizacji przestrzeni łazienkowej. Uroda technologii Na stoisku hansgrohe przyciągała spojrzenia nowa linia baterii Tecturis. Armatura ta zasługuje jednak na uwagę nie tylko z powodu wyrafinowanego dizajnu. Została wyposażona w technoKomfort ekologiczny – Grupa Hansgrohe podsumowuje ISH 2023 Jak korzystać z wody jeszcze oszczędniej, ale przyjemniej niż dotąd? Odpowiedzi na to pytanie dostarczają nowości Grupy Hansgrohe zaprezentowane na frankfurckich targach ISH. Mowa nie tylko o premierowych produktach, ale przede wszystkim o wizjonerskiej koncepcji nowoczesnej łazienki. Wpisuje się w nią poszerzona, kompleksowa oferta firmy, rozszerzona o ceramikę sanitarną i meble. 26 1

Zielone perspektywy Najbardziej wizjonerski wymiar obecności Grupy Hansgrohe na targach ISH to jej koncepcja zrównoważonego rozwoju produktów firmy. Zaprezentowano ją w obrazowej formie studium łazienki, która wyróżnia się aż 90% redukcją zużycia wody i energii w porównaniu do standardowych rozwiązań. – Efekty badań już teraz wykorzystujemy w naszych innowacjach, będziemy je sukcesywnie wprowadzać także do istniejących serii armatury. Jednocześnie staramy się poszerzać świadomość użytkowników, bo mają oni zasadniczy wpływ na sposób wykorzystania zasobów naturalnych w łazience – dodaje Steffen Erath, Head of Innovation & Sustainability Hansgrohe. Co ciekawe, również samo stoisko Grupy Hansgrohe na targach ISH bardziej niż kiedykolwiek korzystało z założeń zrównoważonego rozwoju. Do jego budowy użyto materiałów naturalnych i nadających się do ponownego wykorzystania, zredukowano ciężar elementów użytych na stoisku (w trosce o koszt ekologiczny transportu), zdecydowano się też na wynajem mebli i oświetlenia zamiast zakupu. Inspirujący przykład! n logię EcoSmart +, gwarantującą zużycie wody na poziomie zaledwie 4 l/min. To kolejne osiągnięcie projektantów firmy, którzy krok po kroku podnoszą efektywność pracy baterii umywalkowych i elementów prysznicowych – redukując przepływy wody w sposób nieodczuwalny dla użytkownika. Uwagę instalatorów zwracał nowy moduł podtynkowy iBox 2, który umożliwia im szybszy montaż i bardziej efektywną pracę. Warto wiedzieć, że komponent jest bazą dla wielu rozwiązań prysznicowych marki, standardowych i termostatycznych. – Towarzyszy mu szeroki wybór elementów zewnętrznych DuoTurn i ShowerSelect. W ten sposób ukryty w ścianie moduł współtworzy wielkie możliwości aranżacji strefy prysznica. Umożliwia też przyszłe zmiany, choćby dopasowanie wyposażenia do ewoluujących potrzeb rodziny, bez przebudowy instalacji – podkreśla Przemysław Wojdat. Artykuł partnera 27 www.hansgrohe.pl 1 Innowacyjna koncepcja łazienki, w której ilość wykorzystywanej wody zredukowano aż o 90% powstała we współpracy ze studiem Phoenix Design 2 Umywalka z kolekcji AXOR Suite projektu Philippe Starcka 3 Nowa linia ceramiki sanitarnej i mebli marki hansgrohe 4 Bateria z kolekcji Tecturis S 2 3 4

W tym roku New Trendy swoje nowe produkty pokazywało na stoisku E14 w prestiżowej hali 3.0. Otwarta aranżacja z ciekawie eksponowanymi nowościami i centralnie rozmieszczoną strefą spotkań, zachęcała do odwiedzin. A gości na stoisku New Trendy było w tym roku wyjątkowo dużo. – Targi to idealne miejsce do rozmów o designie, logistyce czy możliwościach współpracy – mówi Piotr Wychowaniec, Marketing Manager w firmie New Trendy. Design na najwyższym poziomie New Trendy od lat stawia na niepowtarzalne wzornictwo i zaawansowaną technologię. Dlatego ich produkty wyróżniają się na rynku. Na pierwszy rzut oka – przede wszystkim kolorem. Proponowane rozwiązania można było zobaczyć na czterostanowiskowych ekspozytorach, które pozwalały obejrzeć kabinę od zewnątrz, jak i od środka. New Trendy już od kilku lat proponuje wykończenia profili i okuć swoich kabin w najmodniejszych barwach. W zeszłym roku proponowała m.in. odcienie złota, miedzi oraz wciąż bardzo popularny Gunmetal. Mogliśmy je zobaczyć New Trendy stawia na design Podczas tegorocznych targów ISH, firma New Trendy po raz kolejny udowodniła, że śmiało wyprzedza o krok swoją konkurencję. Nowoczesne rozwiązania, modne kolory, dbałość o detale i wyjątkowy design – te cechy prezentowały nowości marki. 28

na tegorocznych ISH. Po raz pierwszy firma pokazała natomiast kabiny z profilami w kolorze czarnego chromu. – To bardzo wizerunkowy produkt dla wyjątkowego grona odbiorców. Przyglądają mu się uważnie architekci. W naszych katalogach będzie dostępny od połowy tego roku – dodaje Piotr Wychowaniec. Oprócz proponowanej kolorystyki, uwagę przyciągały także okucia. Wyróżniały się niewielkich rozmiarów eleganckie uchwyty do drzwi kabin, które przypominały rozwiązania stosowane np. w meblach. Ciekawą propozycją były także niezwykle modne ryflowania na uchwytach czy zawiasach. – Staramy się, by design naszych kabin podążał krok w krok za ofertą różnych producentów armatury – tłumaczy Piotr Wychowaniec. Szeroka paleta możliwości Wśród prezentowanych przez New Trendy nowości znalazła się także nowa szyba Visiosun. To rozwiązanie półprzezierne, które sprawdzi się idealnie np. w zyskujących na znaczeniu aranżacjach w stylu retro. Marka prezentowała także kabinę ze szkłem 10 mm osadzonym na zawiasach punktowych. Takiej grubości taflę rzadko można spotkać na rynku. – Staramy się wciąż zaskakiwać nowymi opcjami, ale jednocześnie pozostajemy wierni temu, co wyróżnia nasze kabiny. A z pewnością jest to minimalizm rozwiązań. Nasze profile są stosunkowo cienkie: 2-2,5 cm. Nawet wśród konkurencji z zachodu Europy trudno takie znaleźć – mówi Piotr Wychowaniec. Obecność na ISH 2023 pokazała, że New Trendy to firma, która uważnie przygląda się trendom i żywo na nie reaguje. – Cieszymy się z ogromnego ruchu na naszym stoisku. Mam nadzieję, że obecność tu pozwoli nam silniej zaistnieć na rynkach zagranicznych – podsumowuje Piotr Wychowaniec. n Artykuł partnera 29 www.newtrendy.pl

Produkty OMNIRES łączą w sobie najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, najwyższą jakość wykonania i światowej klasy wzornictwo z ekologicznym podejściem do zużywania wody w domu. Są wykonywane z dbałością o każdy detal wyłącznie przy użyciu materiałów najwyższej jakości i zaprojektowane zgodnie ze światowej klasy trendami we wzornictwie. Zdobyły liczne międzynarodowe i krajowe nagrody za projektowanie i innowacje, w tymRed Dot Design, Good Design, iF Design, German Design, Top Design, Design Plus powered by ISH 2023, Must Have i Dobry Wzór. OMNIRES na ISH – innowacyjność, design i ekologia OMNIRES, polska firma o globalnym zasięgu, która od ponad 30 lat łączy innowację z pasją do doskonałego designu, po raz pierwszy wzięła udział w targach ISH. Zaprezentowała armaturę łazienkową i kuchenną oraz ofertę wanien i umywalek. Wyróżniając się dbałością o środowisko i innowacyjnymi technologiami, we Frankfurcie otrzymała nagrodę Design Plus Powered by ISH za kolekcję OVO M+. Artykuł partnera 30 NOWOŚCI I BESTSELLERY W ramach targów ISH, firma OMNIRES miała przyjemność zaprezentować zarówno nowe produkty, jak i rynkowe hity, a także projekty nagrodzone między innymi prestiżową nagrodą Red Dot Design Award. W trakcie wydarzenia, marka zwróciła uwagę na swoje najnowsze kolekcje, w tym: • OMNIRES BEYOND – zapowiedź kolekcji armatury łazienkowej | Design: Maja Ganszyniec Studio (w sprzedaży IV kwartał 2023), • OMNIRES SWITCH – kolekcję baterii kuchennych SWITCH, która dzięki dwóm strumieniom dostarcza dwa rodzaje wody – zwykłą oraz filtrowaną | Design: Paulina Shacalis, Studio OMNIRES (w sprzedaży III kwartał 2023), • OMNIRES AQUAROCK – kolekcję kompozytowych brodzików prysznicowych | Design: Paulina Shacalis, Studio OMNIRES (w sprzedaży II kwartał 2023). – Pragniemy umożliwiać tworzenie wnętrz, które poprawią jakość życia – mówił Janusz Langner, Founder & Managing Partner OMNIRES. – Tworzymy produkty z myślą o tym, aby zaspokoić potrzebę piękna i pobudzić zmysły, by uprzyjemnić codzienne czynności, oferując praktyczne i funkcjonalne rozwiązania w duchu zrównoważonego rozwoju, analizujemy cały cykl życia produktu oraz wdrażamy rozwiązania ograniczające zużycie wody i energii – dodawał.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTI4OTM2MQ==