85 Trend: GetYourDesign Patron: Cerrad Dobry design powinien być dostępny dla każdego, niezależnie od zasobności portfela i wielkości urządzanej przestrzeni. Odrywamy od słowa „design” łatkę elitarności. Na rynek trafia więcej produktów, które dobrze spełniają swoją funkcję, mają ciekawą formę, dobrą jakość i cenę przystępną dla masowego odbiorcy. Pojęcie designu historycznie łączy się z rewolucją przemysłową, której zawdzięczamy początki masowej produkcji. Rozwój nowych i szybszych metod wytwarzania, opartych na nowoczesnych procesach technologicznych, stanął w opozycji do tradycji rzemieślniczych. Ręcznie robione i bogato zdobione elementy wyposażenia wnętrz stały się wyznacznikiem dóbr luksusowych. Produkcja masowa pozwoliła natomiast mniej zamożnym członkom społeczeństwa kupować rzeczy, które wzornictwem naśladowały produkty dostępne wyłącznie dla wyższych sfer. Taki stan rzeczy dominował przez wiele dziesięcioleci. Łączył design z przedmiotami i usługami luksusowymi, kojarzonymi z ich walorami estetycznymi, jakością, a przede wszystkim wysoką ceną. Design to jednak pojęcie bardziej pojemne, które oznacza zarówno projektowanie, jak i rzeczy, które zostały zaprojektowane. Z jego rozumieniem wiąże się więc paradoks. Z jednej strony jest on „przezroczysty”, obecny wszędzie i we wszystkim, z drugiej ciągle postrzegany jako pewien luksus. Na społeczny charakter designu zwrócono uwagę już w latach 70. ubiegłego wieku. Aby podkreślić wagę jego odpowiedzialnej roli, Dieter Rams wskazał dziesięć zasad dobrego designu, które mimo upływu czasu wciąż się nie zdezaktualizowały. Wśród nich znajdują się innowacyjność, użyteczność, uczciwość i trwałość. Dobrze zaprojektowane produkty powinny też być estetyczne, dopracowane w każdym szczególe i dyskretne. Ważną cechę designu, na którą projektant zwracał uwagę jest też prosty, zrozumiały i czytelny przekaz produktu oraz jego przyjazny dla środowiska charakter. W tym ujęciu design to szeroko rozumiany temat społeczny, dotyczący nas wszystkich, choć często traktuje się go jednak jak niszową dziedzinę związaną z produkowaniem ekskluzywnych dóbr. Jego społeczną rolę doceniamy szczególnie dziś, kiedy pojęcie tradycyjnego luksusu znacznie ewoluowało i nie odnosi się już do posiadanych dóbr, lecz komfortu psychicznego, oszczędności czasu i wygody. Zmieniły się zatem wartości, które muszą oferować pojawiające się na rynku produkty. Dlatego też coraz chętniej mówimy o designie zdemokratyzowanym, który jako proces musi się odbywać na wielu poziomach: ceny, dystrybucji czy oferty produktowej. Wystarczy spojrzeć, jak zmieniło się w ostatnich latach wzornictwo w szeroko pojętej branży wyposażenia łazienek. To, że możemy obecnie wybierać spośród setek produktów i dowolnie je personalizować, ukazuje rolę współczesnego designu, który niesie ze sobą tworzenie na masową skalę produktów dobrze zaprojektowanych, przyjaznych środowisku, wysokiej jakości, funkcjonalnych i dostępnych w niskiej cenie. I choć podstawowym wyróżnikiem pozostaje niebanalny wygląd i forma, to poza atrakcyjnością wizualną, istotne znaczenie mają także rozwiązania, które znacząco ułatwiają życie i wpływają na jego jakość, pozwalając jednocześnie na łatwe i przyjemne oszczędzanie zasobów środowiska – wody i energii. Demokratyczny design ma bowiem służyć całemu społeczeństwu, być odpowiedzialnym i dostępnym dla każdego. n
RkJQdWJsaXNoZXIy MTI4OTM2MQ==