Trendbook Łazienki 2023/2024 od Design/Biznes

101 Trend: NewEmotions Patron: Invena Głównym celem przy planowaniu łazienek stają się emocje – ożywiane przez kolor, światło, dotyk. Materiały i technologie budują nastrój. to, co znika za ścianą tworzy krwiobieg emocjonalnej łazienki. Napędza ją, nawet gdy tego nie widzimy. To, co na widoku, stymuluje nasze zmysły. Design emocjonalny to zyskująca coraz większą popularność koncepcja tworzenia projektów, które wzbudzają doznania i emocje, tym samym znacząco wpływając na nasze zachowanie i nastrój. Wyrosła z trudnych doświadczeń ostatnich lat i idących wraz z nimi w parze przemian społecznych, stała się odpowiedzią na potrzebę przeżywania pozytywnych uczuć i odczuć na co dzień. Za jej ojca uważa się Donalda Normana, który w swojej książce „Emotional Design” wyjaśnia, jak produkty i miejsca, wpływają na stan emocjonalny użytkowników. Wyróżnia on trzy kluczowe fazy na różnych poziomach poznawczych – instynktownym, behawioralnym i refleksyjnym, na których opierać się powinno projektowanie emocjonalne. Norman zachęca, abyśmy przestali tworzyć rzeczy i miejsca praktyczne, na rzecz tych, które są przyjemne i czynią nasze życie lepszym. Wnętrza mają więc wywoływać uczucia, działając zarówno na poziomie podświadomym, jak i świadomym. Stąd w ich projektowaniu sensualne doświadczenie ma pierwszeństwo przed aspektami czysto estetycznymi i funkcjonalnymi. Emocjonalny design to bowiem coś więcej niż określony styl aranżacyjny. To zupełnie nowy sposób rozumienia projektów wnętrz, które odrzucają przestrzenie nienagannie zaprojektowane, na rzecz tych, które dają poczucie zadowolenia. Dotyczy to także, a może przede wszystkim wnętrz kąpielowych. Łazienka to bowiem miejsce relaksu, odpoczynku, wytchnienia sam na sam. I gdy tradycyjne projektowanie opiera się jedynie na efektach wizualnych, a komfort i wygodę zapewnić ma funkcjonalność, to pragnąc stworzyć przestrzeń nacechowaną emocjonalnie ważne jest odniesienie się do wszystkich zmysłowych doświadczeń użytkownika. Nie tylko poprzez wzrok, dostarczający wrażeń estetycznych, ale też dotyk, słuch, zapach, a nawet smak. W takich wnętrzach istotną rolę pełnią barwy, faktury oraz światło. Szorstka powierzchnia zachęca do wyciągnięcia ręki i dotknięcia jej, a miękka, elastyczna pomaga się zrelaksować. Równie ważne są zatem wyczuwalne pod dłonią faktury – gładkie czy też chropowate, delikatnie żłobienia i nieregularne zgłębienia, dobór materiałów – ciepłych lub chłodnych w odbiorze, formy – obłe lub zgeometryzowane, a nawet doznania słuchowe i zapachowe. Słuch bowiem generuje przestrzenność, a otaczające nas dźwięki znacząco wpływają na nastrój, budując akustyczną intymność. Stąd łagodna muzyka lub woda spadająca kaskadowo, niczym z fontanny czy wodospadu, działają relaksująco. W tym pomieszczeniu istotną rolę odgrywa także zmysł węchu, który jest ściśle powiązany z pamięcią. Udowodniono, że niektóre zapachy podświadomie wprowadzają w dobry nastrój, a inne – wręcz przeciwnie. Emotional design wykorzystuje więc aromaterapię, by stworzyć przyjazną, budzącą pozytywne skojarzenia atmosferę. Wszystko tu ma bowiem sprawiać by użytkownik świadomie i podświadomie czuł się dobrze, cieszył przestrzenią i zawsze chciał do niej wracać. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTI4OTM2MQ==